Már gyártják a jövő Suzukiját. Nem úton jár

Már gyártják a jövő Suzukiját. Nem úton jár

hirdetés
Csaknem két év telt el azóta, hogy a Suzuki bejelentette: együttműködésre lép a szintén japán SkyDrive vállalattal, hogy felgyorsítsák az utóbbi légi mobilitási fejlesztéseit. A partnerek már akkor beharangozták, hogy a kooperáció eredményeként a 2025-ös oszakai világkiállításon nyilvánosan igénybe vehető légitaxi-szolgáltatást nyújtanak majd – sőt: ez a villámgyors, biztonságos és csendes közlekedési megoldás az expó egyik vezérmotívuma lesz.
Most hatalmas lépést tett ennek a kitűzött célnak a megvalósítása felé a Suzuki és a SkyDrive: március első napjaiban a Suzuki sizuokai üzemében megkezdték az SD-05 elektromos repülő gyártását.

A Suzuki tulajdonában álló Sky Works Inc. üzemben évente akár száz darab is készülhet a függőleges fel- és leszállásra alkalmas, elektromos hajtású (eVTOL) járműből, ami impozáns mennyiség, ám elképzelhető, hogy végül kevésnek bizonyul majd: immár egy éve folyamatosan érkeznek ugyanis az előjegyzések a járműre, a gyárindítást követő héten pedig újabb öt példány megvásárlására vonatkozó szándéknyilatkozatot írtak alá egy amerikai légitaxi-szolgáltatóval.
A SkyDrive története jól szemlélteti a technológiai startupvállalkozások ökoszisztémájának működését. Fukuzava Tomohiro alapító igazgató 2012 őszén, autóipari szakemberként párbeszédet kezdeményezett hozzá hasonló, lelkes innovátorokkal, hogy szabadidejükben kitalálják, hogyan lehetne forradalmasítani a közlekedést.
A konzorcium végül 2013-ban a repülő autót találta a legészszerűbb fejlesztési iránynak, és megalapították a Cartivator vállalatot, amelyből 2018-ban a SkyDrive kifejlődött.

A cég profilja időközben letisztult: felismerve, hogy a repülő autó koncepciója ezer sebből vérzik, a jóval észszerűbb, biztonságosabb és sokoldalúbb eVTOL-járművek felé fordították figyelmüket.

A 2020-ban bemutatott, eredeti koncepció még egy kétüléses, tizenkét légcsavaros szerkezet volt, amely 100 km/óra végsebesség elérésére volt képes, és egy feltöltéssel 5-10 kilométeres távolságot tudott megtenni.
A végleges, sorozatgyártású modell ezzel szemben már háromszemélyes, azaz a pilótán kívül két utast tud magával vinni – a jövőben pedig, ha megvalósul az autonóm repülésvezérlés, mindhárom ülésen fizető ügyfél utazhat majd. A 11,5 méter hosszú, 11,3 méter széles (a légcsavaroknál mérve), 3 méter magas Suzuki SkyDrive SD-05 eVTOL hatótávolságát 15 kilométerre növelték, amit 2026-ra akár megduplázhatnak. 
Ennél is több tartalék van azonban a konstrukcióban: a szerkezetet úgy alakították ki, hogy később be tudja fogadni az új generációs akkumulátorokat, amelyekkel a minimális, 1,4 tonnás felszálló tömeg növelése nélkül 40 kilométerre is emelkedhet a hatótávolság. A 100 km/óra sebesség nem a szerkezet műszaki képességein múlik: az eVTOL-kialakítás, ami a városi közlekedésben az egyetlen észszerű alternatíva, nagyjából eddig a sebességhatárig működik jó hatásfokkal. Tegyük hozzá, a mindennemű akadályoktól mentes légi útvonal révén így is nagyságrendekkel – a cég számításai szerint akár négyszer – gyorsabban juthatunk el vele úti célunkhoz, mintha a nagyvárosok zsúfolt útjain araszolnánk.
A szárazföldi közlekedésben a fenti számok aligha tennék versenyképessé a Suzuki újdonságát, a légi mobilitás viszonylataiban azonban különlegesen kedvező paraméterekkel rendelkezik a szerkezet.

Jóval kevesebb (100 ezer helyett 10-20 ezer) alkatrészből áll, mint egy átlagos helikopter, azaz kisebb a meghibásodás kockázata és olcsóbb a karbantartás.

A zajszintje harmada a helikopterekének (valójában nem hangosabb, mint egy személyautó), tömege pedig a fele sincs, így biztonságosan landolhat jóformán bármilyen városi környezetben, háztetőn kialakított leszállóhelyeken éppúgy, mint dedikált platformokon.
A Suzukival kötött együttműködési megállapodás egyébként nem csak a sorozatgyártás gyors beindítása, valamint az autóipari, elsősorban akkumulátortechnológiai know-how bevonása miatt jelent hallatlan előnyt a SkyDrive számára. Nem elhanyagolható az sem, hogy az autógyártó indiai tevékenységeivel is szoros kapcsolatot épített ki a vállalat, így a Suzuki révén két globális mobilitási szuperpiachoz is hozzáférhet a SkyDrive. A Suzuki pedig a sorozatgyártás beindításával a világ egyik legsokoldalúbb mobilitási szereplőjévé vált, amely az autókon, motorkerékpárokon és hajómotorokon kívül immár repülőt is kínál ügyfeleinek.