Ha Suzukid van, bármid lehet

Ha Suzukid van, bármid lehet

hirdetés
Sokan rajongunk a veterán autókért, ám azokat megvásárolni és fenntartani a többség számára meghaladja a lehetőségeket. Egy japán tuningműhely különösen látványos megoldásokat kínál erre a dilemmára, idén pedig újabb irányba indultak el.
Az 1990-es évek második felében olyan alkotások születtek a Tokió közelében fekvő Kanagava prefektúrában, amire még a sokat látott japán tuningautós közösség is felkapta a fejét.

Bő tizenöt évnyi, meglehetősen sablonos tevékenység után egy DAMD nevű manufaktúra génmanipulációba kezdett: a szerénység és célszerűség mintapéldányának számító Suzuki Wagon R-t prémiumautó-gyártók stílusjegyeibe öltöztette.

Az Alfa Romeónak, Mercedes-Benznek álcázott városi mikroegyterűt egy lángokkal borított, ültetett pick-up követte, az amerikai hot rod szcéna legjobb hagyományai szerint – szintén Wagon R-ből átépítve.
A cég hagyományt teremtett szokatlan ötletével, és az elkövetkező évek során egymás után mutatta be farsangi autós jelmezbe öltöztetett munkáit. Miközben a DAMD természetesen az összes japán autógyártó típusaihoz kínál optikai tuningcsomagokat, a Suzuki az egyetlen márka, amelynél következetesen és sikeresen alkalmazzák ezt a mimikrit.
A Chryslerként parádézó Suzuki Every furgon, a Jeepnek álcázott Suzuki Hustler meghökkentő látvány, ám ezek a modellek önmagukban is elérhetetlen egzotikumok Európában, átépítésük ezért nem teszi őket különlegesebbé a szemünkben.

Kivétel ez alól a Suzuki Alto Lapin, amelynek lapos, hosszú és szögletes karakteréhez tökéletesen illik a ráidomított Renault R4-es maszk.

Az eddig felsoroltak tehát legfeljebb elméleti jelentőséggel bírnak itt, Európában. Nem úgy a Suzuki Jimnyből épített „tribute” modellek, amelyekkel 2018 óta bájolja el ügyfeleit, no meg a világháló jóvoltából az egész világot a cég.
Ebben a műfajban találta meg igazi hangját a DAMD, kihasználva, hogy a Jimny formatervezői ugyanazt a bevált receptet követték, amit a terepjárózás hőskorában, a múlt század harmadik negyedében az összes gyártó. Parkoljunk le egymás mögé egy Mercedes G-osztályt, egy eredeti Land Rover Defendert vagy egy Mitsubishi Pajerót, és ellenfényben jó eséllyel megkülönböztethetetlenek lesznek egymástól.
A DAMD tehát gondolt egy merészet, és öt éve a legnagyobb szakmai tisztelet mellett lemásolta ezeknek az ikonikus terepjárónak az összes jellegzetes stíluselemét, majd ezeket a Jimnyhez méretezte. Módosított hűtőrács, áthelyezett külső tükrök, korhű keréktárcsák, pontosan elhelyezett irányjelzők – mindez méretarányosan lekicsinyítve. Így született meg a stuttgarti sártaposót imitáló Little G, a brit expedíciók elmaradhatatlan járművére hajazó Little D, az amerikai veterán Ford Bronco hangulatát átadó Little B…
A névadás önmagában is zseniális volt, az pedig ennél is előrelátóbb, hogy a manufaktúra a Jimny mindkét kiviteléhez elkészítette az illeszkedő tuningcsomagokat. A mifelénk Jimnyként ismert jármű ugyanis Japánban Jimny Sierra (JB74) néven fut, míg a Jimny (JB64) egy formailag majdnem azonos, de kisebb motorral szerelt, jelentősen apróbb (155 mm-rel rövidebb, 170 mm-rel keskenyebb, de 5 mm-rel magasabb) kei car, azaz kedvezőbb adósávba sorolt miniautó. Így aztán ugyanazzal a kreatív erőfeszítéssel két piacot tudnak kiszolgálni.
Az eredeti ’Little’ szériák a mai napig rendelhetők, időközben viszont új fejlesztésekkel is előrukkolt a DAMD – elkészült például a The Roots, azaz gyökerek fantázianevű csomag, ami a Jimny ősét, az eredeti Suzuki Samurait idézi, a 2024-es Tokiói Autószalonon pedig egy vadonatúj irányba indult el a cég. Újfent szögletes vonalú klasszikus autók álltak modellt, ezúttal azonban nem terepjárók, hanem a rali világának legendás szereplői: a Little 5 a Renault R5, a Little Δ pedig a Lancia Delta hangulatával szaporítja a szemlélő pulzusát. A japán dizájnerek a legapróbb részletekre is odafigyeltek, a keréktárcsáktól a matricákon alkalmazott betűtípusokig. Ezek egyelőre csak tanulmányautók, ám meglepődnénk, ha rövid időn belül nem kerülnének be a meglehetősen sokszínű portfólióba.
Ami a jelenleg kapható szetteket illeti, egy komplett optikai csomag keréktárcsákkal együtt, de fényezés nélkül nagyságrendileg egymillió jenbe, azaz 2,5 millió forintba kerül. Ezen kívül aztán számtalan praktikus kiegészítőt is válogathatunk az átlényegült Jimny-khez. Rendelhetünk tetőcsomagtartót, az A oszlopra rögzíthető, moduláris akciókamera-tartót, fával burkolt műszerfali polcot és pohártartót, korhű üléshuzatot… Ha nem is végtelen a választék, mindenképpen meghaladja a japán tuningpiachoz nem szokott elme képzelőerejét.

És hogy mindez milyen jelentőséggel bír számunkra? Nos, a DAMD a világ számos pontján, így kontinensünkön is rendelkezik képviselettel, ez pedig leegyszerűsíti azoknak a dolgát, akik ideát szeretnének látszat-presztízsterepjárót varázsolni agyonüthetetlen Suzukijukból.