renault-megane-e-tech-electric-euro-ncap

Ilyennek kell lennie egy tökéletes családi autónak

hirdetés
A Renault Mégane E-Tech Electric utasaira és környezetére is vigyáz: előbbiről fejlett biztonsági rendszerei gondoskodnak, az utóbbinak pedig a tiszta és takarékos üzemű akkumulátoros elektromos hajtáslánc a záloga – és mindezt most két független, mértékadó szervezet átfogó vizsgálata is igazolja.
Gyorsan fejlődő, digitalizált korunkban a hagyományos szokások és eljárások jóformán mind átalakultak. A változás nem minden esetben szerencsés, a tudatos fogyasztói szemlélet megerősödése, a tájékozott, megalapozott döntéshozatalra képes vásárló megjelenése azonban egy olyan fontos, pozitív fordulat, amely a legtöbb esetben kézzelfogható módon tereli kedvezőbb irányba a gyártók és szolgáltatók döntéseit. Ennek a gondolkodásmódnak is volt köszönhető, hogy az ezredforduló táján meghatározó jelentőséget nyert az autóiparban a járművek aktív és passzív biztonsága, most pedig ebből fakadva emelkedett az elsődleges szempontok közé a környezet közvetlen és hosszú távú védelme.
Az akkumulátoros elektromos Renault Mégane E-Tech Electric bevezetésével fontos lépésre szánta el magát a gyártó. Egy negyed évszázados múlttal rendelkező, négy, sikeres szériára visszatekintő családi típus – azaz az eladások gerincét megtestesítő modell – ötödik kiadását választotta ki új generációs elektromos hajtásának bevezetésére. A villanyautózás megérkezett: ezt hirdeti az üzleti és magánvásárlók széles rétegei számára érdekes Mégane E-Tech Electric bevezetése. Egy dolog persze, hogy mit mond egy autógyártó; sokan szeretik inkább megvárni a független minősítéseket, és csak utána véleményt alkotni egy újdonságról – különösen akkor, ha ilyen jelentős léptékű az az újdonság.

A Renault történelmileg élharcosa volt annak a bevezetőnkben említett mozgalomnak, hogy az autógyártók a törvényi előírásokat meghaladó mértékben tegyék biztonságossá autóikat. A Mégane E-Tech Electric hű maradt ehhez a hagyatékhoz: az új autók utasvédelmi, baleset-elhárítási képességeit objektív módon felmérő, független Euro NCAP szervezet kíméletlen tesztsorozatán maximális, ötcsillagos minősítést ért el.
A négy elsődleges ütközési szituáció közül háromban (fél- és teljes átfedéses frontális ütközés, oldalirányú ütközés oszloppal) megfelelő és jó eredményeket mutatott a vázszerkezet, a biztonsági övek és a légzsákrendszer által együtt képzett védvonal; a negyedik tesztben, amely egy oldalról érkező másik autó becsapódását szimulálja, 100%-os eredményt mutatott, és ezzel kiváló értékelést szerzett a Renault. Ez utóbbi különösen fontos: a nagyfeszültségű akkumulátorukat a padló alatt, a karosszéria jóformán teljes szélességében hordó elektromos járműveknél ugyanis kritikus kérdés, hogyan reagálnak az oldalról érkező, vélhetően az akkurendszer sérülésével járó ütésekre. A Mégane E-Tech Electric teljesítménye a bizonyíték arra, hogy a Renault maximálisan felkészült erre a kihívásra. A gyermekek védelme terén egy családi autótól elvárható, magas szintű biztonságot kínál az elektromos Mégane.
Az utasok tehát biztonságban vannak az elektromos Renault fedélzetén, de mi a helyzet a közlekedés többi résztvevőjével? A Mégane E-Tech Electric másik autóval ütközve nem annak kárára óvja saját utasait, az autó gyűrődőzónái annyi energiát emésztenek fel, hogy a Renault képes „besegíteni” a szemből érkező járműnek, és hozzájárulni annak hatékony utasvédelméhez. Hasonló a helyzet gyalogos, illetve kerékpáros gázolása esetén: a lökhárító, illetve a motorházfedél felülete kíméletesen fogja fel a nekicsapódó testet – már ha egyáltalán nekicsapódik, hiszen az autó alapfelszereléséhez tartozó ütközéselkerülő vészfékező rendszer minden vizsgált szituációban eredményesen megállította vagy lelassította a Renault-t, ha váratlanul eléje került egy személy. Ez utóbbihoz kapcsolódóan a vezetőtámogató rendszerek bőven mért arzenálja is jól vizsgázott, a modell fejlett szenzorai magabiztosan kormányozzák vissza a helyes irányba, lassítják le a megengedett sebességre az autót, illetve emlékeztetik az utasokat, hogy csatolják be biztonsági öveiket.
A Renault Mégane E-Tech Electric tehát az elvárásokat meghaladóan biztonságos, egy villanyautótól azonban elvárjuk, hogy ne csak utasait, de a környezetet is védelmezze. Erre vonatkozóan megnyugtató eredmények születtek a járművek emissziós teljesítményét vizsgáló Green NCAP szervezet elemzésén. Itt idén már jóval szigorúbb feltételek szerint vizsgálták a járműveket: károsanyag-kibocsátásukat hosszú távon is mérték, illetve figyelembe vették, hogy az üzemeltetésükhöz szükséges energia előállítása milyen környezeti terhelést jelent.

Az nem kérdés, hogy az akkumulátoros elektromos gépkocsik használat közben egyáltalán nem bocsátanak ki káros anyagokat, az viszont nem mindegy, hogy mennyi energiát fogyasztanak. A Renault Mégane E-Tech Electric erősebb, 160 kW-os kivitelének városi használata során lenyűgöző eredmények születtek, a 11,8 kWh/100 km fogyasztás a legjobbak közé tartozik a műfajban. Ennek köszönhetően a modell magabiztosan nyerte el a biztonsági elemzések után a környezetvédelem terén is a maximális, ötcsillagos minősítést.