renault-rafale

Hibridként jön a Renault új zászlóshajója

hirdetés
Különleges részletmegoldásokkal és impozáns méretekkel érkezik a Rafale, amely az Espace bőséges helykínálatát kombinálja az Arkana ellenállhatatlanul divatos formátumával.
Amikor a Renault 2022 végén nyugdíjazta a Talisman szedánt, keveseket sokkolt a hír: habár a francia márka történetében mindig is fontos szerepet játszottak a nagyautók, napjainkban nem sok élettere maradt a hagyományos szedánoknak. Ugyanakkor a Renault korábban sem tekintette szentségtörésnek, hogy a lépcsőshátútól eltérő formátummal szolgálja ki felső kategóriás megoldásokra vágyó ügyfeleit: gondoljunk csak az Avantime egyterű kupéra, a fejtér-bajnok Vel Satisra, vagy akár az ötödik generációs Espace-ra.
Ilyen előélet után nem meglepő, hogy a márka új zászlóshajójához is alternatív karosszériatípust választottak – bár helyesbítsünk: manapság már a crossover számít alapértelmezett formának, így a legkevésbé sem meglepő, hogy a Renault Rafale is emelt hasú modellként igyekszik a cégvezetők kedvére tenni. Gilles Vidal főtervező és csapata azonban nem átlagos szabadidőjárművet állított a modellpaletta élére, hanem egy sportos eleganciájú terepkupét. Ráadásként pedig olyan újszerű stílusjegyekkel vértezték fel az új csúcsmodellt, amelyeket más márkák talán koncepciójárművek esetén sem mernének alkalmazni.

A Rafale tengelytávja megegyezik az Espace-éval, miközben az autó szélesebb és alacsonyabb a családi modellnél: az újonc tehát a családi modell rendkívüli helykínálatát határozottabb, magabiztosabb, impozánsabb kiállással társítja. Ez utóbbiban részint a klasszikus stíluselemekre – a karosszéria sötét alsó sávjára, a hátsó lökhárító védőbetétjére – támaszkodtak, ugyanakkor a Rafale az első Renault, amely maradéktalanul alkalmazza a Gilles Vidal vezető tervező által megálmodott új formanyelvet. Ez a felületek és törésvonalak gondos alakításával érdekfeszítő fény-árnyék játékokat teremt: amint körbejárjuk, az autó más és más arcát mutatja.
Ez a különleges felületi játék a hűtőmaszkban csúcsosodik ki, amelynek rácsozatában felfedezhetjük a Renault rombuszemblémáját – jól tippel, aki a Victor Vasarely művészete előtti tisztelgésként értelmezi a térbeli felületet. Az op art mestere minden bizonnyal lenyűgözőnek találta volna, hogy a Renault az építészetből kölcsönzött mesterséges intelligencia segítségével kísérletezte ki a maszk optimális arányait. Legalább ilyen izgalmasak a több szegmensből álló nappali fények, amelyek bonyolult geometrikus formaként teremtenek kapcsolatot az orr és az oldalfal között.
Nem véletlenül említettük viszonyítási alapként az Espace-t: a két modell ugyanarra a padlólemezre épül, és ennek megfelelően azonos infotainment-technológiát, valamint hibrid hajtásláncot alkalmaz. A 200 lóerős E-Tech full hibrid rendszer belső égésű komponense egy kiemelkedően jó hatásfokra hangolt benzinmotor 130 LE csúcsteljesítménnyel és 205 Nm maximális forgatónyomatékkal. A hajtásban egy 70 lóerős (50 kW), 205 Nm-es villanymotor is részt vesz, míg egy második, kisebb (25 kW, 50 Nm) villanymotor nem csak indítómotorként és fékenergia-visszanyerő egységként szolgál, hanem a teljességgel egyedi, F1-es technológiát alkalmazó, tengelykapcsoló nélküli sebességváltó működtetését is elvégzi.
Ez az erőátviteli egység is kulcsszerepet játszik abban, hogy a 200 lóerős rendszerteljesítményhez rendkívül kedvező, 4,7 literes szabványos átlagfogyasztás társul, köszönhetően annak, hogy városban például a menetidő 80 százalékában tisztán elektromos üzemben tud haladni a Rafale. Az autó 2024 tavaszán ezzel a 200 lóerős hibriddel lép piacra, de később érkezik egy 300 lóerős, összkerékhajtású és -kormányzású plug-in hibrid változat is.
Mindez önmagában is impozáns, a Rafale azonban a kor hívó szavára hallgatva lenyűgöző kiegészítő szolgáltatásokkal teszi ellenállhatatlanná magát. Az utastér leglátványosabb újdonsága a Solarbay névre keresztelt, óriási (1,64 négyzetméteres) napfénytető, amely elektronikusan sötétíthető, méghozzá elöl és hátul külön, a tetőkonzolról vagy hangvezérléssel.
Elöl vadonatúj, megerősített szerkezetű, nagy arányban újrahasznosított anyagokból készített kárpitba burkolt üléseket találunk, amelyeket az Esprit Alpine sportverzióban világújdonságként a szövetbe beágyazott fényforrások jóvoltából világító(!) logó díszít. A kormánykerék is különleges, a bőrnél is kiválóbb tapintási jellemzőkkel bíró, szintetikus borítást kapott – ne feledjük, hogy 2024-től kizárólag 100%-ban bőrmentes autókat gyárt a Renault. Ezzel még nincs vége az innovatív anyagok alkalmazásának: a műszerfalon kiviteltől függően színezett parafát vagy hajszálvékony palalemezeket találunk.

Nemcsak a környezetvédelmet, de a mobil kommunikációt is zászlajára tűzte a Rafale, ezért a második üléssori, középső kartámaszban nem csupán dupla USB töltőaljzatot alakítottak ki, hanem kiforgatható, állítható tartókonzolt is, amely biztonságosan megtámasztja az utasok mobiltelefonját, táblaszámítógépét.
Egyiken sem lesz persze olyan lenyűgöző a kép, mint a vezető előtti teret betöltő, L alakú Open R kijelzőn, amely egy 12,3 colos digitális műszeregységből, valamint egy álló formátumú 12 colos érintőképernyőből áll. Az utóbbi mögött egy Android operációs rendszerű, Google-funkcionalitással megtámogatott infotainment-rendszer áll, amelynek naprakész állapotáról vezeték nélküli szoftverfrissítés gondoskodik. A vezető dolgát egyszerűbbé tevő, tucatnyi rendszer között megtalálható a vakításgátló fényszóró, a navigációs alapú adaptív tempomat, számos parkolást támogató funkció, vagy az a biztonsági rendszer, amely figyelmezteti a kiszállni készülő utasokat, ha az ajtó nyitásával veszélyeztetnék a közeledő kerékpárosokat, gyalogosokat.