Ultratakarékos családi Opelek

Ultratakarékos családi Opelek

hirdetés
Két nagy belterű típusát is kíméletlen vallatásnak vetette alá az Opel: képesek-e nagyon kevés üzemanyagból nagyon nagy távolságot megtenni? A válasz alighanem a mérnököket is meglepte.
Régen minden egyszerűbb volt. Dízelt kell venni, ha nagy távolságokra utazunk, benzinest, ha nem.

Ma összetettebb a képlet, ám ez nem nehezebbé, hanem éppen egyszerűbbé teszi az ügyfelek dolgát: az Opel multienergia-stratégiája jóvoltából számos különböző hajtástechnológia közül választhatnak, a fogyasztás miatt pedig jellemzően nem kell aggódni: a környezet védelmét kiemelt jelentőségű feladatként kezeli az autóipar, márpedig a káros anyagok kibocsátása csak úgy csökkenthető hatékonyan, ha minél kevesebb fosszilis üzemanyagot égetünk el.

Ebben felbecsülhetetlen segítséget nyújtanak a különböző szintű villamosítások, amelyek legalábbis tehermentesítik a belső égésű motort, amikor az csak rossz hatásfokon (sokat fogyasztva) tudna üzemelni, de akár hosszabb-rövidebb távon teljesen is ki tudják váltani azt. Az Opel idén két hibrid típusát is közúti tesztre fogta.
Nem laboratóriumi mérésekről volt szó: arra voltak kíváncsiak, hogy mennyit fogyasztanak a családi autók, ha egy átlagember közúton vezeti őket – kicsit odafigyelve, de a változó forgalomhoz alkalmazkodva, időnként akár rossz döntéseket is hozva, hiszen a sofőr is csak ember. Az Opel Grandland Plug-in Hybrid (195 LE, 220 km/óra) hivatalosan 897 kilométert képes megtenni, a projektben dolgozó mérnököket azonban az érdekelte, képes lehet-e 1000 kilométer megtételére.
Teljesen megtankolva (55 liter) és feltöltve (17,9 kWh) indultak útnak, Rüsselsheim és Frankfurt környékén autópályákon suhantak, torlódásban csordogáltak, országúton kanyarogtak, városban töyörögtek – magyarul, úgy használták az autót, mint egy átlagos, normális ügyfél. Az eredmény magáért beszélt: 80 km/óra átlagsebesség mellett 4,6 literes átlagfogyasztást értek el. A teljes megtett távolság 1115 kilométer volt, ebből 380 kilométeren át tisztán villanymotorral haladt az autó, ami jól mutatja, milyen hatékony a fékenergia-visszanyerő rendszer – a hivatalos adatok szerint 87 kilométer az elektromos hatótávolság, azaz az Opel Grandland Plug-in Hybrid menet közben három és félszer „teljesen feltöltötte önmagát.”
Ezután az Astra Sports Tourer következett, amelyet a 48V MHEV könnyű hibrid hajtáslánccal (145 LE, 210 km/óra) teszteltek. Miután kijelöltek egy 106 kilométeres tesztkört Rüsselsheim környékén, teletankolták az Astrát, és útnak indultak. Szabad autópályák, útépítések, csúcsforgalmi dugók – a mindennapi autózás velejárói – tették változatossá a használatot. A 106 kilométeres körök pedig csak teltek, teltek – olyannyira, hogy a munkanap végén még mindig nem ürült ki az 52 literes benzintartály.
Másnap ott folytatták, ahol előző nap abbahagyták, és az autó csak valahol 1200 kilométer fölött adta fel. 61 km/óra átlagsebesség mellett 14%-kal takarékosabbnak bizonyult az autó a szabványos átlagnál: 5,0 helyett beérte 4,3 literrel 100 kilométeren. Az út 28 százalékát (345 km-t) úgy tették meg, hogy kizárólag a 21 lóerős villanymotor működött, ami látványosan demonstrálja, mire is képes 2025-ben a hibridtechnológia.