nissan-qashqai-2021-euro-ncap

A Nissan Qashqai Európa legbiztonságosabb kompakt szabadidőjárműve

hirdetés
Rendkívül magas pontszámaival és egyenletes teljesítményével kérdés nélkül nyerte el az Év legbiztonságosabb autója címet saját kategóriájában a Nissan Qashqai. Hogy megértsük, hogy ez miért nagy dolog, és pontosan mit is jelent a mindennapi használat során, érdemes előbb megismerkedni az Euro NCAP-val és tesztmódszereivel.
Pontosan huszonöt évvel ezelőtt, 1997 februárjában hozta nyilvánosságra legelső méréseinek eredményét az Euro NCAP. A független szervezet, amelyet különböző európai országok fogyasztói érdekképviseletei, szakmai minisztériumai és kutatóintézetei hoztak létre, a kezdetektől fogva szigorúbb elvárásokat támasztott a járművek utasvédelmi képességeivel szemben, mint a hatóságok. A köznyelvben csak ’töréstesztként’ emlegetett vizsgálatok között a mai napig fontos szerepet játszanak a járművek tényleges ütköztetésével elvégzett mérések. Ezekben kifinomult elektronikus érzékelőkkel felszerelt bábuk képviselik a felnőtt és gyermek utasokat, illetve a később bevezetett gázolási vizsgálatok során a gyalogosokat. Az utóbbi években ugyanakkor egyre nagyobb hangsúlyhoz jutnak az elektronikus balesetelkerülő és -megelőző funkciók, amelyek hatásosságát épp az ütközés hiánya jelzi.
A szervezet az évek során mintegy hatszáz típust vetett alá átfogó vizsgálatnak, méghozzá folyamatosan szigorodó tesztszempontok alapján. Az Euro NCAP normája ugyanis lépést tart az autóipar fejlődésével – sőt, inkább lépést diktál annak: az új generációs vezetőtámogató funkciók (automata vészfékező rendszer, gyalogos- és kerékpáros-felismerés, és így tovább) hiányát már azelőtt pontlevonással „büntette”, hogy azok széles körben elterjedtek volna az autóiparban, így ösztönözve a gyártókat a minél biztonságosabb autók fejlesztésére. A legutóbbi ilyen szigorítás az első ülések közötti, központi légzsákra vonatkozik: mivel a viszonylag friss fejlesztés súlyos sérüléseket előzhet meg azáltal, hogy oldalirányú ütközés esetén nem engedi összekoccanni az elöl ülők fejét, az Euro NCAP ezt is felvette a vizsgált funkciók listájára.
Ennyi bevezető után lássuk, hogyan teljesített az új generációs Nissan Qashqai az Euro NCAP összetett vizsgálatán. A modell elődei magasra tették a lécet, hiszen a maga korában mindkét korábbi széria a piac legbiztonságosabb autói közé tartozott, amit maximális, ötcsillagos értékelésük is igazolt. A vadonatúj padlólemezre épülő, harmadik Qashqai azonban nem csak felnőtt a feladathoz, hanem magasan túl is teljesítette azt: a négy mérési típusból háromban ért el 90% feletti eredményt a modell, és ebből kettő abszolút kategóriaelsőséget jelentett a Nissan számára.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az elöl utazók minden elképzelhető ütközési szituációban biztonságban tudhatják magukat. Az autó jól véd a teljes vagy félátfedéses frontális ütközések során (ez arra utal, hogy az autó orra mekkora felületen találkozik a másik járművel vagy akadállyal) éppúgy, mint oldalirányú ütközéseknél. Ez utóbbiak közé tartozik az egyik legveszélyesebb baleseti helyzet – amikor az autó oldalával egy oszlopnak ütközik – a Qashqai azonban pontvesztés nélkül, tökéletesen helyt állt ezeken a méréseken. A korábban említett, központi légzsák természetesen nem hiányzik a Qashqaiból, és hatékonyan akadályozza meg a súlyos fejsérüléseket.
Felelősségteljes családos vásárlók számára nincs fontosabb szempont a gyermekek védelménél, márpedig a Qashqainál egyetlen autó sem gondoskodik jobban az apró utasokról. A hat- és tízéves gyermekeket modellező bábukba beépített mérőműszerek minimális erőhatásokat regisztráltak a frontális és oldalirányú ütközések során, így a Nissan magasabb pontszámot ért el bármely versenytársánál, beleértve jó néhány prémium modellt is.
Szintén kategóriaelső eredménnyel végzett a Nissan az elektronikus biztonsági rendszerek értékelésén. Ennek során olyan funkciók meglétét, illetve hatékonyságát ellenőrzik a mérnökök, mint az akadályfelismerő, automatikusan vészfékező rendszer; a manőverezést segítő radarok és kamerák, a vezető éberségét ellenőrző rendszer; a be nem kötött biztonsági övekre figyelmeztető jelzés; a sáv véletlen elhagyását megakadályozó támogatás; vagy a sebességkorlátozó jelzőtáblákat felismerő, a vezetőt a gyorshajtásra figyelmeztető rendszer. A Nissan ezen az igen összetett vizsgálaton 95%-os eredményt ért el, aminél még soha, egyetlen autó nem teljesített jobban, beleértve a legdrágább luxuslimuzinokat is.