ford-ranger-gyartas

Óránként 30 Ford? Így készül!

hirdetés
Az autógyártás izgalmas műfaj, amibe azonban az átlagemberek a legritkább esetben nyernek bepillantást. A Ford ezért elárult néhány kulisszatitkot arról, hogyan készül az a típusa, amelyet talán a legszélesebb körben ismernek világszerte.
A Ford Ranger hosszú és kalandos út után vált azzá, aminek ma is ismerjük: egy globális csapat által tervezett, a világ több mint 180 országában forgalmazott haszonjárművé, amelynek immár második generációja vezeti az értékesítési rangsort számos régióban, így több európai piacon is. Bár számunkra nyilván nincs fontosabb ez utóbbiaknál, a Rangernek a végtelen ausztrál pusztaságtól Dél-Afrika zordon hegyeiig, a fagyos északtól a délkelet-ázsiai esőerdőkig, a Szaharától az Andokig mindenütt helyt kell állnia. Mínusz 40 foktól plusz 50-ig, a tikkasztó szárazságtól a bőrünk alá bebújóan nyirkos környezetekig.
Ahhoz, hogy egy autó ennyire ne legyen válogatós a környezetére, azaz hogy hőmérséklettől, légnyomástól, páratartalomtól és domborzattól függetlenül csak menjen, menjen és menjen, rendkívül alapos tervezésre és végletekig szabályozott gyártásra van szükség: csak így szavatolható ugyanis az a minőség, amit az ügyfelek elvárnak és megkapnak a Rangertől, legyen bár szó a legegyszerűbb fülkés alvázról vagy a sivatagi versenyzéstől sem visszarettenő Ranger Raptorról.

Jelenleg a világ öt pontján gyártják a Ford nemzetközi platósát. Thaiföldön két üzemben is készül a Ranger, Dél-Afrikát épp a Ford tette pick-up-nagyhatalommá, ezen kívül az Egyesült Államokban és Argentínában működik gyár, míg Vietnámban és Kambodzsában összeszerelő üzemet működtet a Ford. Ezek közül a dél-afrikai Silverton üzem, illetve a Ford Thailand Manufacturing (FTM) gyára a legjelentősebb: ezen a két helyszínen 120 másodpercenként készül el egy vadonatúj Ranger. Egy-egy autó építése mintegy három órát vesz igénybe, a komplex folyamatban a képzett munkaerő mellett közel 600 robot is részt vesz.
Kiviteltől és várható igénybevételtől függően 3-4000 ponthegesztést végeznek minden egyes Rangeren. Ezután tizenkét különböző vegyszerbe mártják őket, így véve elejét a korróziónak. Ezt követően jöhet a fényezőműhely, amely összetett gyártási és ellenőrző-folyamataival egy önálló gyár a gyáron belül.
A silvertoni és thaiföldi üzemben háromfázisú, nedves fényezési folyamatot alkalmaznak, azaz az alapozót, a pigmentfestéket és a lakkot úgy viszik fel, hogy az alatta lévő réteg még nem száradt meg. Ez az eljárás tartós, a kőfelverődéseknek ellenálló fényezést eredményez, ugyanakkor a káros anyagok (szén-dioxid és illékony szerves vegyületek) kibocsátását is jelentős mértékben csökkenti, mivel kisebb méretű fényezőkamrákat alkalmaznak, kevesebbszer kell festéket cserélni, illetve kevesebbszer kell beégetni a festéket a lemezekbe. Egy-egy autóra nyolcliternyi folyadékot (három-három liter alapozót, illetve színt, valamint két liter lakkot) visznek fel, majd ha ezzel végeztek, jöhet a minőség-ellenőrzés.

Ennek során kifinomult elektronikus szenzorok pásztázzák a felületeket, a kákán is csomót keresve: 0,2 milliméteres átmérőjű (azaz a tűhegynél is kisebb) hibákat is azonosítanak.
Egy Ford Ranger több mint 2700 alkatrészből áll, amelyek minőségét külön-külön és összeszerelve is ellenőrizni kell. A préselt panelek méretpontosságát például speciális szkennelőkamrában vizsgálják, a hibatűrés 0,01 százalék! A fénysugarakkal működő ScanBox rendszer kevesebb mint 3 perc alatt végez egy olyan ellenőrzéssel, ami a hagyományos eljárással akár 90 percet vett volna igénybe. A kész autón azután csaknem ezer mérést és ellenőrzést, 300 elektronikus diagnosztikát, valamint 35 elektromos mérést végeznek.
Az egyik legfontosabb vizsgálat a vízteszt, ahol 20 percen át bombázzák nagynyomású vízzel az autót. Az esetleges beázásokat szemrevételezéssel ellenőrzik, de egy speciális szenzort is kifejlesztettek, ami hangjelzéssel riaszt, ha víz került a fülkepadlóra. Az itt felhasznált vizet összegyűjtik és újra felhasználják – a Ford üzemei általában komolyan veszik a természeti erőforrások felelősségteljes felhasználását.

Mielőtt elbúcsúzna a gyártól a Ranger, még három akadályt kell teljesítenie, mint egy népmesei hősnek: három tesztpályán kell futnia egy-egy kört, amelyeken a zörgéseket, csikorgásokat és egyéb rendellenességet ellenőrzik. Naponta és kivitelenként egy-egy Rangert szúrópróbaszerűen szigorúbb vizsgálatnak is alávetnek: ezek során a fényszórók beállítását, az egyenesfutást, valamint a kormány középállását vizsgálják.