ford-eco-anyagok-bambusz

Meglepő anyagokból épít autót a Ford

hirdetés
Újrahasznosított pillepalackok, ronggyá szakadt farmernadrágok, rizspelyva: a Ford a legváltozatosabb megoldásokkal csökkenti az autózás környezeti terhelését.
Egy autógyárnak sokkal több eszköze van a környezetvédelemre annál, mint hogy leszorítja autói emisszióját. A Ford él is ezekkel a lehetőségekkel, méghozzá a legkülönfélébb területeken: gyárait kevesebb és tisztábban előállított energiával működteti, nem termel hulladékot, és gőzerővel dolgozik azon, hogy modellválasztékát minél hamarabb átállítsa elektromos hajtásra.
Ezek egyenként is megérnének egy hosszabb cikket, ám most inkább egy olyan témakört ragadunk ki a nagy egészből, ami az autóvásárló számára szinte láthatatlan, pedig karnyújtásnyira van tőle nap mint nap. Azokra az anyagokra gondolunk, amelyekből az autókat készítik, és mivel ezek mennyisége millió tonnákban mérhető, egyáltalán nem mindegy, mennyire fenntartható forrásból származnak.

A legnagyobb tömegben felhasznált alapanyag természetesen az acél, ami – meglepő módon – az eddiginél sokkal tisztábban is előállítható. Igaz, egyelőre a szokásosnál drágábban, de a Ford mégis vállalta, hogy nyolc éven belül az éves felhasználásának 10 százaléka közel nulla karbonkibocsátású forrásból származik majd, sőt, ugyanez lesz a helyzet az alumíniummal is. Ezt akkor jelentette be a márka, amikor idén októberben csatlakozott az Első Cselekvők Koalíciójához; ez a szervezet több mint 30 világvállalatot tömörít, támogatva az innovatív, tiszta energiával működő technológiák elterjedését.
Persze a cég ennél sokkal régebben használ már zöld alapanyagokat. Kevesen tudják, de a legtöbb Fordban elrongyolódott farmernadrágok és pólók pamutanyagából készül az utastéri párnázás és a zajszigetelés, vagy ott az F-150 pickupban is használt Repreve szövet, amit újrahasznosított műanyag palackokból gyártanak (így évente 5 millióval kevesebb palack kerül a szeméttelepekre). A használt műszálas ruhákból hengerfejburkolat lesz, a reciklált PET-palackokból kerékjárat-borítás, padlószőnyeg és műanyag védőelem a Transitokhoz, az elhasznált gumiabroncsokból hengerfejtömítés…
De a Fordokban nemcsak újrahasznosított anyagok rejtőznek, hanem olyanok is, amelyek növényi eredetűek, vagyis teljesen megújuló forrásból származnak. Ilyen például a bambusz, amivel már majdnem tíz éve kísérletezik a vállalat, vagy az agávékaktuszból és kávéháncshulladékból készített bioműanyag, a gyapotfélék közé tartozó kenafból összeállított ajtópanel-párnázás, vagy éppen a rizspelyvával megerősített kábelköteg-szigetelés. A lehetőségek száma szinte végtelen, és a Ford mindent meg is tesz azért, hogy ezek segítségével egyre zöldebbé formálja az autógyártást.