Image

Toyota Yaris 4 millió

hirdetés

Négymilliótól kettőzött erővel folytatja a Yaris

Komoly mérföldkővel fordult rá a új évtizedre a Toyota Yaris: a franciaországi Valenciennes közelében működő gyárban elkészült a népszerű kisautó négymilliomodik példánya. Ez szép alkalom a visszatekintése, ám a jövő még a múltnál is káprázatosabbnak ígérkezik.
A Toyota 1999-ben indította útjára a Yarist. A városi modellt Japánban és Európában is az év autójának választották meg. Előbbiben akkoriban formabontónak számító, előremutató stílusa és modern technikája játszott szerepet, utóbbihoz pedig az is hozzájárult, hogy a modellt kifejezetten az európai igényeket szem előtt tartva fejlesztették, és ennek megfelelően már a kezdetektől Franciaországban is gyártották. A TMMF (Toyota Motor Manufacturing France) üzeme az első öt év alatt félmillió darabot gyártott a sikeres autóból. A gyártás 2006-ra elérte az egymillió darabot, tíz évre rá pedig már a hárommilliós darabszámot ünnepelte az üzem, ahol időközben az észak-amerikai piacra is megkezdődött a modell gyártása.
2016 után mindössze négy évnek kellett eltelnie, hogy a gyár elérje a következő, négymilliós mérföldkövet. A mostani jubileumi példány egy hibrid modell volt, ami nem meglepő, hiszen az Európában tavaly eladott Yarisok 56%-a (193 ezerből 108 ezer kisautó) benzines-elektromos hajtáslánccal került forgalomba. Ezt a tekintélyes mennyiséget elsősorban az előző szériás, 99 lóerős hibrid modell tette ki, de már részesült a forgalomból az új generációs, 116 lóerős hibrid is, amely a szigorúbb WLTP-szabvány szerint mért 3,7 liter/100 km átlagfogyasztással és 85 g/km CO2-kibocsátással mérsékli az európai autóipar környezeti terhelését.
Jól látható, hogy a Yaris első három generációja az elmúlt két évtizedben folyamatos munkát adott a franciaországi üzem alkalmazottainak, méghozzá egyre többet, és egyre többnek. 2019-ben 224 ezer Yaris készült itt, ami a Toyota európai termelésének 22%-át tette ki, mostanra pedig az éves kapacitást felfuttatták 300 ezer darabra, és ezzel párhuzamosan a foglalkoztatottak száma elérte a 4800 főt - mindkét érték új rekord.
Igaz, a darabszámokon hamarosan osztozni lesz kénytelen a Yaris, amint a TMMF gyára hozzákezd a Toyota új, Európában 2021 folyamán forgalomba kerülő városi szabadidőjárműve, a Yaris Cross gyártásához. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Yaris a kispadra kerülne. Ellenkezőleg: a Toyota 2021-ben egy második európai üzemében is megkezdi a népszerű városi kisautó gyártását. A csehországi Kolín városában, az Aygo miniautóval közös üzemben készül majd a negyedik generációs Yaris, valamint ennek hibrid hajtáslánca. A Toyota ezzel a fejlesztéssel rugalmasabban tud alkalmazkodni a piac igényeihez, valamint biztosítani tudja létesítményeinek minél teljesebb kihasználtságát, és ezáltal gazdaságos üzemeltetését.