toyota-rav4

Sikermodellek a Toyotától

hirdetés
A globális nehézségek dacára megőrizte lendületét a Toyota. Sőt: Európában rekordokat döntöget, világszerte a legfontosabb kategóriákban meghatározó szereplő tudott maradni a márka, és nem mellékesen Magyarországon is vezeti az eladásokat.
Egyetlen autógyártó sem könyvelheti el sikerként az idei évet: a koronavírus-járvány okozta visszaesés után hiába reménykedett fellendülésben az autóipar, a globális félvezetőhiány miatt a gyártók többsége nem tudta kielégíteni a stabilizálódó keresletet. Nem egyformán sújtotta persze a válság a piaci szereplőket. A Toyota stabil beszállítói hálózatának és házon belüli forrásainak köszönhetően sikeresen tompította a legsúlyosabb hatásokat, és ennek meg is lett az eredménye: a vállalat európai piacán kifejezetten jó teljesítményt ért el, és világszinten is sikerült megőrizni – sőt, helyenként növelni – előnyét.
Európában például az év első kilenc hónapjára vetítve 3%-ra mérsékelte az eladások visszaesését a márka, miközben a kontinens autópiacát ugyanekkor 16 százalékos csökkenés sújtotta. A Toyota több mint 778 ezer autót adott el az Óvilágban, ebből egy darab híján 513 ezer részben vagy teljesen elektromos volt – ez utóbbiak aránya 8%-kal nőtt, így immár eléri a 65 százalékot!

A legnépszerűbb típusok a Toyota Corolla (143 ezer db), a Toyota Yaris (135 ezer db) és a Toyota Yaris Cross (115 ezer db) voltak. Ez a három típus vezeti a hibridek rangsorát is: a Toyota Corolla és a Toyota Yaris vevőinek 77,8, míg a Toyota Yaris Cross ügyfelek 93,9 százaléka választott benzin-elektromos hajtásláncot. A népszerűségi listán a Toyota RAV4 (93 ezer db, 82,2% hibrid) és a Toyota C-HR (92 ezer db, 99,6% hibrid) következik.
Hasonló képet mutatott a Toyota globális teljesítménye. A második negyedév után 6,7 százalékos visszaeséssel stabilan őrizte első helyét a márka, a világ újautó-piacának 10,7 százalékát tudta magáénak. Ami az egyes típusok teljesítményét illeti, hasonló a rangsor, mint Európában: az élen a Toyota Corolla áll 629 ezer eladott példánnyal – ezzel nemcsak a márkán belül a legkeresettebb típus, hanem a világ abszolút legnagyobb számban eladott gépkocsija.

Mögötte a világranglista második helyén a Toyota RAV4 következik 521 ezer darabbal, míg a Toyota Camry a márka harmadik és a világ negyedik legnépszerűbb típusa 383 ezer forgalomba helyezéssel. A Toyota Hilux 297 ezer darabos forgalmával a világ tizedik legkeresettebb típusa. A Toyota Yaris nem fért fel a top 10-es listára, ám ennek egyszerű a magyarázata: a több mint negyedmillió (egészen pontosan 254 ezer) eladott Toyota Yarisnak több mint a felét, 53 százalékát az európai piacok vették fel, míg például a Toyota Corolla esetében Európa az összforgalom negyedét sem teszi. Ennél is erősebb a Toyota RAV4, a Toyota Camry és a Toyota Hilux globális orientációja: ezeknek a típusoknak a 82, 97, illetve 89 százaléka más földrészen talált gazdára.
Ami az egyes szegmensek népszerűségi sorrendjét illeti, a Toyota itt is a legjobbak közé tartozik. Három fontos méretosztályban az abszolút legkeresettebb, további kettőben pedig dobogós helyen állnak típusai. A kisautók között nincs népszerűbb a Toyota Yarisnál: a fent említett, 274 ezer eladott példány 7,5 százalékos piaci részesedésnek felel meg a városi méretosztályban: minden tizenharmadik eladott kisautót a Toyota gyártja.

Az alsó-középkategóriában – mondani sem kell – a Toyota Corolla különböző karosszériaváltozatai uralják a mezőnyt. A 12,1 százalékos piaci részesedés impozáns egy olyan népes szegmensben, mint a kompakt személyautóké. Ennél is több autót adnak el ma már a szabadidőjárművek piacán, így nem csoda, hogy az itt abszolút első helyezett Toyota RAV4 és a hetedik helyen szereplő nagy testvére, a Highlander (186 ezer eladott autó világszerte) együtt a globális SUV-piac 4%-áért felelősek. Tovább fog javulni az arány, amint teljes lendülettel megkezdődik a Toyota Corolla Cross forgalmazása: a típus már a kezdeti visszajelzések alapján rendkívül népszerűnek bizonyul a vevők körében.
A buszlimuzinok praktikus megoldásaik ellenére rohamosan veszítenek népszerűségükből, a Toyota azonban itt is megvetette a lábát: az immár hibrid hajtáslánccal is elérhető Toyota Sienna és japán belpiacos kategóriatársa, a parányi (3,7 méteres) Toyota Roomy együtt 6,7 százalékot szakítanak ki a piacból. Ennél is erősebb, 8,5 százalékos a saját méretosztályában abszolút második helyen álló Toyota Camry piaci részesedése.

A Toyota sikerlajstroma nem lehet teljes a Hilux kompakt pickup nélkül, amely nem csak saját méretosztályának messze legnépszerűbb tagja, hanem az abszolút értékelésben is a második legkeresettebb platós kisteherautó volt. Ez azért nagy jelentőségű, mert az észak-amerikai hazai márkák jellemzően több méretosztályba tartozó modelleket forgalmaznak és mérnek azonos néven, a Hiluxnak azonban kis híján így is sikerült a bravúr, hogy a szokásos harmadik helyéről a másodikra lépjen előre. Akárhogy is, ma a világon eladott pickupok közül minden tizedik egy Hilux – és minden hetedik egy Toyota, köszönhetően a megújulás előtt álló, középkategóriás Toyota Tacoma népszerűségének és 4%-os piaci részesedésének.

Mindemellett a magyarországi piacon is meghatározó tényező a Toyota. Az év első kilenc hónapjában 11,6%-os piaci részesedéssel, közel 11 600 darabbal vezeti az új személy- és könnyű haszonjárművek eladásait a márka, derül ki a Datahouse elemzéséből. A Toyota Corolla 13%-os piacrészessel dobogós helyen áll az alsó-középkategóriában, a Toyota RAV4 és a Toyota CH-R (a szegmens első és harmadik legnépszerűbb típusai) együtt a kompakt szabadidőjárművek eladásainak 19,7%-át teszik ki, míg a Toyota Highlander a hazai piac második legkeresettebb nagy szabadidőjárműve (12%.) A Toyota Yaris ennél is népszerűbb: 23,5 százalékos részesedésével toronymagasan vezet a kisautók mezőnyében. A Toyota Proace City Verso 41 százalékkal részesedik a szubkompakt egyterűek eladásaiból, a Toyota Hilux 27,9 százalékos részesedésével stabilan őrzi dobogós helyét a pickupok mezőnyében.