Tízmillió vidám doboz

Tízmillió vidám doboz

hirdetés
Kevesebb mint harminckét év, hat generáció és jó néhány sikeres oldalhajtás után kulcsfontosságú mérföldkőhöz érkezett a Suzuki Wagon R, a világ egyik legnépszerűbb mikroautója.
1993 szeptemberében egy új, szokatlan modellt vezetett be Japánban a Suzuki. A Wagon R pontosan olyan hosszú és széles volt, mint az Alto, ám 25,5 centiméterrel magasabban hordta a tetejét, ami komikusan aránytalanná tette. A helyzetet súlyosbította, hogy bal oldalon kettő, jobbon (a vezető felől) viszont csak egy oldalajtaja volt.

Az autót a költséghatékonyság hívta életre: az alkatrészek 70%-a megegyezett az Altóéval, viszont annál jóval tágasabb fejteret kínál, azonos parkolhatóság mellett.

A bizarr külsejű autó elnyerte a Japán Év Autója címet, pár hónapon belül az eladási ranglista élére ugrott, és a rá következő több mint harminc évben nem is nagyon mozdult el onnan.
Sikere példátlan lépésre sarkallta a Suzukit: elkészítették a Wagon R-Wide (széles), más néven Wagon R+ verziót, amely azonos tengelytáv (2355 mm) mellett 105 mm-rel hosszabb, 180 mm-rel szélesebb és 30-cal magasabb volt, és ezzel (pontosabban ennek 1999-től gyártott utódjával) megkörnyékezték az exportpiacokat. A teljességgel szokatlan formátum ugyanúgy elnyerte az európai vevők tetszését, mint a kisebb változaté Japánban, a Wagon R+ az ezredfordulótól Esztergomban is készült.
A harmadik szériától (2003) kezdve a Wagon R megmaradt kei carnak, azaz japán belpiacos törpeautónak, míg a Wagon R+ 2010-től Solio néven élte (és éli a mai napig) tovább a maga tágasabb, de ugyanolyan kiváló helykihasználású életét. Nagyobb verzió helyett 2007-től sportosabb kiadást kapott a Wagon R: ez volt a Stingray, amely látványosabb orrkialakítást, légterelőket, könnyűfém keréktárcsát és turbómotort kapott. Ez a Stingray kivitel a következő, 2008-as modellváltáskor az első naptól fogva rendelkezésre állt.
2012-ben, hónapokkal az ötödik generációs típus bevezetése előtt átfogó fejlesztésekkel javították a pöttöm autó ütközésbiztonsági jellemzőit. Az ötödik kiadás a sportverzió mellett kapott egy takarékosabb mild hibrid változatot, amelyhez energiatakarékos, elektromos kompresszorral üzemelő klímaberendezést kínált.
A ma is forgalmazott, hatodik kiadás 2017 óta van piacon – az azóta eltelt nyolc év a Wagon R történetének leghosszabb modellciklusa.

A szívó és turbós benzinmotorok mellett megjelent egy full hibrid hajtáslánc – érdekesség, hogy a Stingray változat nemcsak a feltöltött belső égésű motort, hanem a benzin-elektromos hibridet is megkaphatta.

A már említett Solio (Wagon R Wide) mellett készült Wagon R Smile változat hátsó tolóajtókkal, a hajtásláncok kínálatát több piacon földgázüzemű (CNG) motor bővítette, az autót Japán, India (1999) és Magyarország (2000) mellett Indonéziában (2013, Suzuki Karimun) és Pakisztánban (2014) is gyártották.
Míg az első egymillió darab eléréséhez több mint 5 évre volt szükség, később felgyorsultak az események: a Suzuki globális gyárai jellemzően 2-3 évente adtak hozzá egy újabb milliót a Wagon R mérlegéhez. Manapság egyre több hasonló cikk zárul pesszimista lecsengéssel, amennyiben bizonytalannak tűnik a típus jövője.
A Wagon R esetében erről szó sincs: a Suzuki egyik legsikeresebb és legpraktikusabb típusaként a jövőben is ugyanolyan hatékonyan és gazdaságosan alkalmazkodhat a helyi igények változásaihoz, mint tette azt az elmúlt évtizedek során.
Magyarországon a Wagon R+ rengeteg családnak adta meg az új autó élményét, bevezetve őket a Suzuki világába, ahol a japán technika megbízhatóságára építve szerezhettek élményeket. Akár mini, akár SUV, akár kombi a CarNet Suzuki szalonjaiban ma is megtalálják a számításukat a családok.