atalakitott-suzuki-wagon-r

Mini-Hummert faragott a Suzukiból a Mester

hirdetés
A brit Andy Saunders az egyik legismertebb, legsikeresebb autóátépítő művész nemcsak hazájában, de szerte a világon. Alkotóként leggyakrabban egzotikus autókkal dolgozik, civilként azonban hosszasan járt egy Suzukival – persze előbb a saját képére formálta azt.
Amikor járművek átalakításáról esik szó, általában klasszikus tuningra gondolunk: futóműültetésre, légterelők felszerelésére, feltűnő fényezésre. Andy Saunders azonban inkább tekinthető szobrásznak, méghozzá absztrakt szobrásznak, munkái pedig ennek megfelelően műalkotások, amelyekkel olykor múzeumok tárlatain, galériák gyűjteményében találkozhatunk. Saunders úr háromszoros Guinness-rekorder: 1987-ben megépítette a világ legalacsonyabb (876 mm) autóját, majd 2006-ban saját rekordját is megdöntötte egy Fiat 126-osból lapított, 549 mm magas járművel, amelyet később dohányzóasztallá alakítva adott el egy autógyűjtőnek. Ha ez nem lett volna elég, 2008-ban egy 99 centiméter magas kisbusz képében megépítette a világ legalacsonyabb furgonját – ezt azóta sem múlta felül (alul) senki.
Saunders úr személyes használatú Suzukija, egy 1998-as Wagon R+ szintén az alkotó magasságfóbiájának esett áldozatul. Igaz, a tető korántsem került annyira alacsonyra, mint a fent említett járművek esetében: a gyári 164 helyett 147 cm magas a kocsi – pont, mint amilyen széles. A megkurtított tetőoszlopok nyomán teljesen megváltozott az autó karaktere, mintha egy zsugorított Hummert látnánk. Pontosan ez volt az alkotó célja: a nagy terepjáró stílusa ugyanis tetszett neki, de orbitális üzemanyag-fogyasztása már nem. A Wagon R+ egyliteres motorja és csökkentett homlokfelülete ezzel szemben 4,7 liter körüli átlagot tett lehetővé – ez nem elmélet, hanem tény, hiszen Saunders hosszasan közlekedett a kocsival, mielőtt árverésre bocsátotta azt több emblematikus alkotásával – így például a Picasso stílusában meg(de)formált Kacsával – együtt.
Az autót 300 munkaóra ráfordításával, tucatnyi különböző típus alkatrészeiből állította össze a 193 cm magas alkotó, aki saját bevallása szerint hórihorgas termete ellenére „egészen jól elfért” a kicsi Suzukiban. A hátsó ajtó kilincs helyett az ajtózár kívülre költöztetett gombjával nyitható, a hátfalon pedig Saunders úr beceneve olvasható: egy újságcikkben ugyanis egyszer az autók alkimistájaként beszélt róla a szerző, és a név rajta ragadt. A felirat különlegessége, hogy azt az a John Langdown tervezte, aki az Angyalok és démonok című regény feliratait, és ennek megfelelően fejjel lefelé ugyanúgy olvasható, mint talpon.
Az Alchemist másfél éve ismét gazdát cserélt, sőt, állítólag földrészt is: úgy tudjuk, egy észak-amerikai gyűjtő vásárolta azt meg a Bonhams árverésén (képeink ennek az aukciónak a katalógusából származnak,) méghozzá összességében igen jó állapotban. A magunk részéről ennél jobb helyet is tudnánk ajánlani a lapított Wagon R+-nek: bízunk benne, hogy előbb vagy utóbb a Hamamacu városában működő Suzuki gyári múzeum kurátorai is rájönnek erre, és a világ egyik legvagányabb Suzukija méltó környezetbe kerülhet.