suzuki-ignis

Az autó nem eszköz, hanem…

hirdetés
Érdekes felmérést végzett hazai autóvezetők körében a Magyar Suzuki Zrt. Az autógyártó arra volt kíváncsi, használati tárgyként tekintünk a család járművére, vagy inkább érzelmi alapon viszonyulunk hozzá. Önnél mi a helyzet?
Szigorúan műszaki szempontból nézve az autó egy változatos anyagú és rendeltetésű alkatrészekből összeálló, meglehetősen komplex gépezet, amelynek egyszerre kell számos, többségében ellentmondó elvárásnak megfelelnie. Legyen biztonságos, ugyanakkor könnyű; gyors, ám takarékos; kényelmes, mégis stabil; belül minél tágasabb, de kívül minél helytakarékosabb. Kevés olyan szerkezet létezik, amely ennyire összetett volna, így azt várnánk, hogy a felhasználók túlnyomó többsége áhítattal, távolságtartással kezeli a modern mérnöki munka ezen csodáját. Ehelyett az emberek közel háromnegyede családtagként tekint rá, és ennek megfelelően is kezeli az automobilt, derül ki a Magyar Suzuki Zrt. által végzett, hazai közvélemény-kutatásból.
Kezdjük rögtön a választással: ha egy optimális használati tárgyat keresnénk, egy Excel-táblázatban kiszámolhatnánk, milyen autót érdemes vennünk. Ehhez képest tíz autóvásárlóból heten családtagjaikat, barátaikat is bevonják a döntésbe – mintha születendő gyermekük nevéről kellene döntést hozniuk. És ha már itt tartunk: minden harmadik hazai autós elnevezi járművét. A döntést a válaszadók több mint felénél a szín vagy a formavilág ihleti, minden negyedik névadó a rendszámtábla betű- és számkombinációja alapján határoz, az autósok ötöde pedig ennél szabadabb asszociáció alapján, egy régi emléket felidézve ad nevet járművének. Ezek a szempontok persze kombinálhatók: a cikk szerzője például annak idején családtagjaival teljes egyetértésben kisbékának nevezte el KBK-s rendszámú, zöld kisautóját…
A Suzuki egy korábbi kutatásából kiderült, hogy sokan nem bíznak a modern vezetőtámogató rendszerekben. Ezen véleményükben nem tudunk osztozni, hiszen ezek a fejlett technológiák bizonyítottan csökkentik a súlyos sérüléssel járó balesetek számát – ezen a téren előrelépést sejtet az a tény, hogy az idén megkérdezett magyar autósoknak kevesebb mint egy negyede gondolja úgy, hogy saját és utasai biztonságáért egy, az autóban elhelyezett szerencsehozó talizmánnal teheti a legtöbbet. És bár az igényes kárpitokkal, diszkrét belső világítással, nagy méretű multimédiás kijelzővel felszerelt, új generációs Suzuki modellek eleve mindent megtesznek az utasok kellemes hangulatáért, sokan a klasszikus módszerekkel tennék otthonosabbá az utasteret: plüssállatokat (18%), dísztárgyakat (3%), különböző gyerekjátékokat (5%) helyeznek el a kocsiban. Az életünk legfontosabb elemeit és pillanatait felidéző matricák – kedvenc hobbink, focicsapatunk, kisállatunk vagy éppen gyermekeink – a megkérdezettek 7,5 százalékánál az autószeretet szerves részét alkotják.
Sokan olyannyira családtagnak tekintik autójukat, hogy beszélgetnek vele, akár bocsánatot is kérnek tőle egy-egy meredek manőver vagy sérülés után. Sőt, fényképen örökítik meg a jármű életének mérföldköveit, az átvételtől kezdve a nyaralásig. Ennél pragmatikusabb elgondolás, amikor elkényeztetjük autónkat: az autósok egyharmada senkire rá nem bízná autója mosását, tízből négyen az indokoltnál magasabb minőségű üzemanyagot tankolnak a járműbe, és – végre egy szempont, amivel a legtárgyilagosabb hozzáértők sem tudnak vitatkozni – ugyanennyi ragaszkodnak ahhoz, hogy az autót akár garanciális időn túl is a márkaszervizbe hordják, így biztosítva a lehető legtökéletesebb orvosi ellátást, akarjuk mondani, karbantartást.