A legkisebbekre is gondol a Peugeot

A legkisebbekre is gondol a Peugeot

hirdetés
Elsősorban minőségi járművek gyártójaként tekintünk a Peugeot-ra, ám a 210 éves márka palettáján mindig is szerepeltek olyan termékek, amelyek a mindenkori felnövekvő generációt célozták meg.
Bár az antropológusok egyetértenek abban, hogy az egyszerű bot a világ legősibb játékszere, az ember viszonylag korán elkezdett előállítani olyan eszközöket – agyagból formált labdákat, vésett kődarabokat, faragott babákat –, amelyeket kifejezetten gyermekeknek szántak. Ne csak primitív dolgokra gondoljunk: léteznek olyan 4500 évnél is régebbi egyiptomi festmények, amelyek egyértelműen táblajátékokat ábrázolnak.

A játék mindig is a felnőtté válás része volt: olyan hasznos motorikus, interperszonális, szociális készségeket fejlesztettek, amelyek elősegítették, hogy a gyermek később boldoguljon a felnőtt-társadalomban. A játékkészítés mint mesterség csak a leggazdagabbak köreiben volt ismert; az átlagemberek saját szakmájuk fogásait és eszközeit felhasználva állítottak elő játékokat.
Tulajdonképpen ez a gyakorlat folytatódott az ipari forradalom után is: amint egyre kifinomultabbak, összetettebbek lettek a használati tárgyak, úgy csiszolódtak igényesebbé a gyermekjátékok, és amint a sorozatgyártás jóvoltából csökkenteni lehetett a költségeket, idővel a legkisebbek világában is megjelentek a gépek.
A Peugeot több szempontból is szerencsésen helyezkedett el ebben a változó konstellációban: egyrészt a legelsők között, már 1810-ben elkezdett mechanikus szerkezeteket fejleszteni és építeni, másrészt portfoliója tökéletesen alkalmas volt a „miniatürizálásra.”

Legyen szó babakonyháról, kisbicikliről, tologatós vagy pedálos kisautókról, a Peugeot mérnökeinek a fejében készen álltak a tervek – műhelyeikben pedig a szükséges szerszámok –, csupán át kellett azokat ültetniük a gyermekek dimenziójába.

Az ekkoriban készült, korai játékok ma mind ipartörténeti ritkaságok, gyűjtői kincsek – ez nem csak a Peugeot gyártmányaira érvényes, de a francia vállalat értelemszerűen előnyben volt a többiekkel szemben, hiszen tevékenysége hosszabb időt fedett le.
A XX. században aztán megjelentek a játékszerek fejlesztésére és gyártására szakosodott vállalkozások, kiszorítva a piacról az autómárkákat, akik azonban ihletadóként továbbra is jelen voltak a játékiparban. Itt széles termékpalettája és sokszínű tevékenységi körei révén is komoly helyzeti előnyt élvez a mai napig a Peugeot.
Elég, ha a méretarányos modellautókra gondolunk: a Peugeot típusai a világ legnevesebb gyártóinak a kínálatát gazdagítják a legváltozatosabb léptékekben, az egzotikus, egyetlen példányban gyártott prototípusoktól kezdve a több milliós darabszámokat elérő, az eladási listákat világszerte vezető gyártmányokig.
A Peugeot Múzeum hivatalos ajándéktárgy-katalógusában megtalálható szortiment, bármilyen sokszínű, csak a jéghegy csúcsát képviseli; ezzel együtt tökéletes kiindulási alapot jelent azok számára, aki most ismerkednek a modellgyűjtés addiktív hobbijával.

Nem csak vitrinben tárolható Peugeot-makettekkel találkozhatunk a piacon. Különösen népszerű a márka a résvezetéses (slot-car) játékautók piacán: a Le Mans-i és Forma 1-es versenyautók, WRC- és tereprali-konstrukciók mellett olyan különlegességeket is találunk a kínálatban, mint a hetvenes években alkalmazott Peugeot J7-es csapatbuszok miniatűrjei, de akár komplett Peugeot-boksszal is kiegészíthetjük a pályát, ha kiállásokkal tennénk még életszerűbbé a versenyzést.
Habár a Peugeot Automobiles ma már nem foglalkozik játékok gyártásával, két társvállalat nagyon is aktívan dolgozik azon, hogy a legfiatalabbakkal is megismertesse a Peugeot által képviselt minőséget. Az egyik értelemszerűen az 1882-ben (!) alapított Cycles Peugeot, amely a legújabb anyag- és vázszerkezeti kutatások eredményeit felhasználva ülteti át a XXI. századba a márka több mint 140 éves hagyományait, ezzel fogyasztók generációin átívelő folytonosságot teremtve.
A másik a mindössze tizenegy éve létrehozott, ám szellemiségében a Peugeot két évszázados hagyatékából építkező Peugeot Design Lab. A műhely munkái közül nem csak a 2014-ben útjára indított, azóta több kiadást megélt, elbűvölő oroszlánfigurák kollekciója kelti fel a gyermekek érdeklődését (a Leo’z széria egyébként a felnőtt gyűjtők körében is nagy karriert futott be), hanem azok a 2016-ban leleplezett kisautók is, amelyek egyébként épp a Peugeot márka egyik legdicsőségesebb korszaka előtt tisztelegnek. A kollekcióban éppúgy megtalálhatók voltak a klasszikus fa kisautók, mint a Peugeot 402 Darl’mat roadsterekről mintázott, lábbal hajtós játékok.
Ez a folyamat alighanem megállíthatatlan, ám épp emiatt létfontosságú, hogy ezzel párhuzamosan a fiatalok is megismerkedjenek a tartós minőség, a hosszú távú értékrend, a márkahűség fogalmával, és a legújabb technológiai megoldások mellett ezekre is megtanuljanak hangsúlyt fektetni.

A különböző játékok és gyerekjárművek között a technológiai és design csúcsot mindenképpen a nemrég bemutatott LEGO készlet, a 9x8 Hypercar képviseli, mely több egyszerű játéknál.

Egy ikonikus formatervű versenyautó megépíthatő változata, melynek ott a helye minden idősebb vagy fiatalabb gyűjtő polcán!
Ezek az ifjúsági Peugeot-k talán nem tűnnek többnek ügyesen megtervezett ajándéktárgynál, jelentőségük mégis túlmutat a közvetlen marketingen. Napjainkban, a modern technológiák térnyerésével egyre rövidülnek a termékciklusok, és a fogyasztók hajlamosak mind szűkebb látószöggel tekinteni a piacra.