peugeot-205

40 éves a Peugeot 205

hirdetés
Idén 40 éves a 205-ös Peugeot, amely talán az egyik legsikeresebb kisautója volt a francia gyártónak, a GTI és a Rallye változatok pedig máig hatalmas népszerűségnek örvendenek.
A 205-ös a Peugeot először a kis méretével, praktikumával és persze olcsóságával hódított, a marketingje pedig összefonódott a divattal és az akcióval. Legemlékezetesebb reklámfilmjét az a Géráld Pirés rendezte, aki később a rendkívül sikeres Taxi-filmekkel vált ismertté. Ez is egy igazi akciófilm, a titkosügynök főszereplő egy tűzipiros GTI-vel ejtőernyővel érkezik, majd egy befagyott tavon száguldva menekül a katonai repülőgép rakétái elől. A 205-ösre innentől kezdve nem is tudunk máshogy nézni, mint egy gyors hot hatch-re, pedig alapvetően nem ez volt a célja a Peugeot-nak ezzel a modellel.
Egy kisautóra volt szükségük, mert az olajválságot követően a 80-as évek legelején a márka nem állt jól anyagilag, a konkurens francia márka elszipkázta a vevőket. Egy olyan autó tervezését tűzte ki feladatul Jean Boillot, a Peugeot akkori vezetője, amely városban jól használható, belefér egy család is, megfizethető, ráadásul a fejlesztése is olcsó. A formatervért a Peugeot belső designstúdiója és a Pininfarina versenyzett, előbbi nyert, utóbbi pedig 1986-ban a kabrió változat dizájnját rajzolhatta meg.

A 205-öst 1983 februárjában dobták piacra, szokatlanul széles motorválasztékkal, 45-től 200 lóerőig lehetett választani négyfata benzinmotor és egy dízelmotor közül. Érdekesség, hogy automata váltóval is rendelhető volt, a XUD-dízelmotorját pedig akkoriban a világ legjobb dízelének tartották.
Az autó nemcsak praktikus volt, hanem jól vezethető is, hiszen alacsony súlyához és kis méretéhez egy remek futóművet terveztek, előre MacPherson, hátulra pedig egy csatolt hosszlengőkaros rendszer került.
Az ötajtós karosszériával indult a 205-ös forgalmazása, majd egy évvel később érkezett a háromajtós modell.

Már ekkor megjelent a rali-homologizáció miatt piacra dobott T16-os változat. Ebből mindössze 200 darab készült, 1,8-as turbómotorját keresztben, a hátsó tengely elé építették be és mind a négy kereket hajtott. Az utcai változat “mindössze” 200 lóerős volt, míg a 205-ös versenyautók 500 lóerő felett teljesítettek. Akkoriban egy T16-os annyiba került, mint egy Ferrari vagy egy Porsche, és ritkasága okán manapság is így van, a gyűjtők féltve őrzött kincsei ezek a változatok.

Jean Todt, a Peugeot Sport vezetőjeként határozta el, hogy a B-csoportos rally-bajnokságban elindítják a 205-öst. A siker nem sokat váratott magára, 1985-ben és 1986-ban és VB-címet szereztek konstruktőrként, illetve Timo Salonen és Juha Kankkunen az egyéni világbajnoki címet is elhódította. Ezt követően pedig 1987-ben és 1988-ban is megnyerték a Párizs-Dakart.
Ezek a hatalmas sportsikerek is jelentősen hozzájárultak az autó máig tartó népszerűségéhez.

15 éves pályafutása alapján 5.278.050 példányt készítettek a 205-ös típusból, amely megalapozta utódai - 206, 207 és a mai 208 - sikerét is.