nissan-re-leaf

Nem csak veszi, adja is az áramot a Nissan Leaf

hirdetés
Sikeresen lezárult annak a hosszú távú kísérleti projektnek az első fázisa, amelyben német családok áramtárolásra, háztartásuk elektromos ellátására, sőt, pénzkeresésre is használják a Nissan Leafet.
Napjainkban alapvető szükségletnek számít az áram: kérdezzék csak meg a mobiltelefonjuk lemerülése miatt folyton aggódó fiatalokat! Az USB-csatlakozók az új autók egyik legkevésbé nélkülözhető tartozékává váltak, és ha nem saját járművel utazunk, legjobb, ha viszünk magunkkal egy hordozható töltőt, biztos, ami biztos.
Ebből a szempontból a lehető legjobbkor jelentek meg az életünkben az elektromos autók: nagy kapacitású, nagyfeszültségű akkumulátorukról mobiltelefonok százait lehetne feltölteni. Örömmel mondanánk, hogy ez a gondolatmenet késztette arra a Nissan mérnökeit, hogy kidolgozzák a tisztán elektromos Leaf kétirányú töltőrendszerét, de sajnos prózaibb motiváció áll a fejlesztés hátterében. A Japánban rendszeresen előforduló földrengések gyakran okoznak áramszünetet, így a legtermészetesebb dolog, hogy a háztartásokat felszerelik generátorokkal – de mennyivel célszerűbb (és csendesebb, és főleg tisztább!) az otthon áramszükségletét egy hatalmas akkumulátorból, a villanyautó akkumulátorából fedezni.
Japánban évek óta működik a gyakorlat – a közelmúltban bemutatott Nissan Re:Leaf katasztrófa-elhárító autó ennek a legfényesebb példája –, mostanra pedig Németországban is útjára indított egy hasonló kísérletet a Nissan. A Fraunhofer Intézettel, valamint a Bosch-sal közösen kidolgozott projektben a Nissan Leaf eleve kétirányú energiaáramlásra tervezett fedélzeti elektromos hálózatát csatlakoztatták nem csak a háztartások belső hálózatára, hanem a regionális áramszolgáltató hálózatára is.

A kísérletben tizenhárom német család vett részt, az ország legkülönbözőbb régióiból. Közös jellemzőjük, hogy háztartásuk eleve rendelkezett szolárcellával, azaz otthonuk elektromos ellátása legalább részlegesen független volt a hálózattól. Ebbe a rendszerbe csatlakoztatták be a Nissan Leafet, amelynek akkumulátorait egyrészt a napelemről, fenntarthatóan töltik, másrészt viszont az autó képes ezt az emissziómentes, tiszta energiát továbbadni nem csak a háztartásnak, de akár a regionális elektromos hálózatnak is.
Az i-rEzEPT névre keresztelt programból annyi már kiderült, hogy a kétirányú töltés kiválóan működik; a szakmai partnerek jelenleg azon dolgoznak, hogy megállapítsák az autóból kivehető töltés optimális mértékét – hiszen, bár az elmúlt egy évben az otthoni munkavégzés miatt sokan jóval kevesebbet használták az autójukat, arról nem szabad megfeledkezni, hogy az elektromos jármű elsődleges feladata mégiscsak a helyváltoztatás, a közlekedés. A Nissan tehát a kísérlet jelenlegi fázisában a Leaf akkumulátorában tárolt töltés legfeljebb 10-30 százalékát veszi ki és tölti fel a hálózatba, illetve fordítja a háztartási fogyasztók táplálására. Fontos, hogy a napelemekről töltött Leaf akkumulátorából kivett elektromos energia teljesen zöldnek minősül, így a hálózatba visszatöltött áram effektíve tisztítja az energiamixet, azaz a szolgáltatónak is előnyére szolgál.

A világ legtöbb pontján még csak álmodhatunk arról, hogy az autónk akkumulátorában tárolt, fenntartható forrásból származó energiával működtessük otthonunkat, de a Nissan Leaf a kiegészítő infrastruktúra nélkül is sokat tesz közvetlen környezetünk tisztításáért: hajtásláncától függően mindössze 17,1-18,5 kWh energiát fogyaszt 100 kilométeren (azaz az A+ energiaosztályba tartozik),