nissan-qashqai-e-PWR2022

Mindenből a legjobbat kínálja a Nissan Qashqai e-Power

hirdetés
Az egyedülálló e-Power hajtáslánccal szerelt, harmadik generációs Qashqai a Nissan meghatározó kompetenciáinak találkozásából született meg, és ilyenformán a márka legjobb, legaktuálisabb értékeit testesíti meg.
Valamivel több mint két éve már annak, hogy a Nissan leleplezte a Qashqai harmadik kiadását. Kulcsfontosságú esemény volt ez a márka életében, hiszen a típusnak hosszú ideje bérelt helye van a világ tíz legkeresettebb szabadidőjárműve között. Nemkülönben évek óta vezeti a kompakt crossoverek európai eladásait, a legújabb generáció sikere tehát az egész márka szempontjából meghatározó jelentőséggel bír.

A közvetlen előd kiemelkedő népszerűségéből kiindulva a Nissan mérnökei és dizájnerei úgy döntöttek, megtartják és továbbfejlesztik a második kiadás kiforrott megoldásait, kiegészítve azokat néhány sarkalatos technológia innovációval. Ez az evolúciós formaterven éppúgy tetten érhető, mint egyes műszaki komponensek megvalósításában. A minden eddiginél nagyobb arányban alkalmazott fejlett anyagok, illetve az új generációs gyártási eljárások mellett jobb helykihasználásra törekedtek a tervezők – így többek között újratervezték a hátsó futóművet és lejjebb süllyesztették a csomagtér padlóját.
Mindezek a módosítások lehetővé tették a méretek érdemi tömeggyarapodás nélküli növelését, ami pedig mérhetően tágasabbá tette a csomag- és utasteret, javítva az utazási kényelmet, a kihasználhatóságot és a vezetői ergonómiát. Szintén a nagyobb szilárdságú acéloknak köszönhetően lehetett vékonyabb az A oszlop, ami jobb körkörös kilátást, ezáltal magasabb szintű aktív biztonságot eredményezett.
Ha az új generációs Qashqai szerkezetileg napjaink egyik legmodernebb konstrukciójának tekinthető, a modell e-Power hajtástechnikája egyenesen a jövőbe mutat. Amikor a benzin- és a villanymotor együttes alkalmazására kerül sor, a legtöbb autógyártó a belső égésű erőforrást támogató komponensként tekint az elektromos egységre – ezeket a konfigurációkat nevezzük hagyományosan hibridnek. A Nissan azonban az elektromobilitás úttörőjeként pont fordítva közelítette meg a kérdést: mérnökei számára logikusabban hangzott egy benzinmotorral áthidalni az elektromos hajtáslánc néhány gyengeségét, hogy annál hatékonyabban érvényesíthessék annak számos előnyét.
Az elektromos mobilitás ellenzői is elismerik, hogy a villanymotor csupa remek jellemzővel bír. Zaj- és rezgésmentesen működik, magas forgatónyomatéka késlekedés nélkül ébred, teljesítményét egyenletesen adja le. Nem, aki a villanyautók ellen érvel, az jellemzően az akkumulátor-technológia fejlettségi szintjével nincs kibékülve. Egy modern, nagy hatótávolságú elektromos személyautót akkora akkumulátorral kell felszerelni, ami jelentős többlettömeget, magas vételárat és hosszú töltési időt von magával. Habár a folyamatos és gyors ütemű fejlesztéseknek köszönhetően jóformán évről évre olvadnak el az akkumulátoros elektromos hajtás hátrányai, a Nissan mégis megoldást keresett arra, hogy már most bárki élvezhesse a villanyautózás összes előnyét, annak hátrányai nélkül. A megoldás kézenfekvő volt: a nagy méretű, költséges és nehéz akkumulátor helyett fedélzeti áramfejlesztőt beépíteni, amely egy apró áramtároló közbeiktatásával biztosítja a villanymotor energiaigényét.
Így született meg az e-Power hajtáslánc, amely kizárólag nagy teljesítményű villanymotorja segítségével hajtja a járművet, az áramot pedig egy modern, kis fogyasztású, tiszta üzemű benzinmotor fejleszti a számára. Ez a rendszer működési elvét tekintve akár környezetbarátabb is lehet, mint a hagyományos hibridek, mivel a benzinmotor folyamatosan a számára optimális fordulatszám-tartományban, azaz a lehető legjobb hatásfokkal működik. A motor működésével járó zajok és rezgések frekvenciatartománya is behatároltabb, így a mérnökök rendkívül hatékonyan csillapíthatták ezeket.
Egy dolog persze az elv, és megint más a gyakorlat. A Nissan a 2017-es modellévben, kísérleti jelleggel vezette be az innovatív hajtáslánc-technológiát, akkor még csak hazai piacán. Az e-Power hatalmas sikertörténetnek bizonyult Japánban, olyannyira, hogy a vele felszerelt Nissan Note a szigetország legkeresettebb személyautójává emelkedett. A technikát ma már több típusban forgalmazzák, és bizony olyan modellje is létezik a Nissannak, amelyet ma már kizárólag ilyen erőforrással szerelnek, mert az ügyfelek az e-Power előnyeit megismerve nem vásárolták többé a klasszikus benzinmotoros kiviteleket.

A fentiekből alapján logikus döntés volt, hogy innovatív hajtásláncát épp legsokoldalúbb családi típusa, a Qashqai fedélzetén hozta el Európába a Nissan. Ugyanilyen érthető volt az is, hogy nem változatlan formában emelték át a japán piacon már bevált technológiát. Míg ott egy 1,2 literes benzinmotor fejlesztette az áramot, a villanymotor pedig 108 lóerővel hajtotta a járművet, Európában mindkét erőforrásból jóval erősebbet építettek be. Az 1,5 literes benzinmotor 157 lóerős, a villanymotor pedig 190 lóerős. Ez a kompakt szabadidőjárművek mezőnyében előkelő rangot biztosít a Qashqai e-Power verziónak.


Védelemben is tökéletes

A mindenre kiterjedő mechanikus és elektronikus fejlesztések azt eredményezték, hogy a Qashqai nem pusztán maximális, ötcsillagos minősítéssel teljesítette az Euro NCAP biztonsági vizsgálatát, és ugyancsak az elérhető legmagasabb besorolást kapta a szervezet félautonóm vezetési funkciókat felmérő tesztjén, hanem elődjéhez hasonlóan a kategória abszolút legbiztonságosabb tagjának bizonyult.


Ahol másodhegedűs a villanymotor

Noha az e-Power újszerűségével nem vetekedhet, a maga nemében a Nissan Qashqai másik válaszható hajtáslánca is mintaszerű konstrukció. Az 1,3 literes, soros négyhengeres turbómotor kétféle teljesítményszinten (140 vagy 160 LE) érhető el; utóbbi akár fokozatmentes automata (Xtronic CVT) sebességváltóval, illetve összkerékhajtással is társítható. A DIG-T erőforrás működését mild hibrid rendszer teszi még finomabbá és takarékosabbá: ennek villanymotorja egyfelől besegít a benzinmotornak olyan menethelyzetekben, ahol önmagában csak rossz hatásfokkal tudna működni, másrészt az indítómotort kiváltva széles tartományú stop-start funkcionalitást szolgál ki, ezeken túl pedig lassításkor áramot termel, és tölti a 12 V-os akkumulátort, ezzel tehermentesítve a benzinmotort. Mindezek a funkciók jóformán a teljes működési tartományban jobb hatásfokot, ezáltal kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást eredményeznek.