Bejönnek Európának a benzines villanyautók

Bejönnek Európának a benzines villanyautók

hirdetés
Mindössze másfél év elteltével ünnepelt a Nissan e-Power hajtáslánca: Európában immár több mint százezer autóban dolgozik az elektromos és belső égésű motorok előnyeit egyesítő konstrukció.
Japánban 2016-ban mutatkozott be, és azonnal meghódította a piacot a Nissan e-Power hibrid hajtástechnológiája.

Az ötlet nem teljesen előzmények nélküli, a működés elve és a megvalósítás azonban abszolút egyedülállóvá tette azt.

Korábban részletesen írtunk már az e-Power technológiáról, így most csak vázlatosan ismételjük azt át.

Míg az autót kizárólag villanymotor hajtja, az ennek működtetéséhez szükséges energiát egy fedélzeti generátorként használt, áthangolt benzinmotor biztosítja, egy apró akkumulátor közbeiktatásával.
A mindennapi használatban nem igényel alkalmazkodást, nem tölteni kell, hanem tankolni, ugyanakkor tisztán és takarékosan haladhatunk vele, kiélvezve a villanymotoros hajtásra jellemző robbanékonyságot és hatékony fékenergia-visszanyerést.
Mint a legjobb hibridek, a vezérlés intelligens módon dönti el, hogy a villanymotor melyik forrásból nyerjen energiát – részterhelésen az akkumulátor is elég a haladáshoz, intenzív gyorsításkor viszont a generátor és az akku is ad áramot a villanymotornak.
A Nissan mérnökei arra is gondoltak, hogy a lehető legalacsonyabban tartsák a zajszintet: ha az e-Power rendszerrel felszerelt jármű olyan útfelületen halad, ahol nagy a gördülési zaj, automatikusan maximumra tölti az akkumulátort, hogy később csendes percekkel ajándékozhassa meg utasait.

Hazai piacán olyannyira népszerűvé vált ez az átgondolt rendszer, hogy ma már számos típushoz kínálják. Sőt, a Nissan Note harmadik generációja ma már kizárólag e-Power kivitelben vásárolható meg ott – alighanem ez is közrejátszott abban, hogy a kisautó 2022-ben elnyerje a Japán Év Autója címet.

Európában nagyjából ezzel egy időben, azaz 2022 nyarán mutatkozott be az e-Power, méghozzá a helyi piachoz igazodó, nagyobb teljesítményű benzinmotorral szerelve.
Egy ilyen innovatív technológia bevezetése mindig jár bizonyos kockázattal, Európában azonban telibe talált a megoldás: 2022 szeptembere óta 65 ezer Qashqai és 35 ezer X-Trail került forgalomba ezzel a hajtáslánccal.
A két modell között alapvető különbség, hogy míg a kisebbik Qashqai rendszerteljesítménye 190 lóerő, az X-Trail 204 vagy 213 lóerővel gazdálkodhat. A magasabb érték az e-4orce összkerékhajtású kivitelnél áll rendelkezésre. Az e-4orce megint csak egy olyan technológiai bravúr, amivel forradalmasította a szabadidőjárművek piacát a Nissan – erről ide kattintva olvashatnak részletesen.