Teszt: MG5 Comfort Long Range

Teszt: MG5 Comfort Long Range

hirdetés

Egyedülálló ez az autó Magyarországon

Nemigen hangzott el korábban Magyarországon egymással összefüggésben az elektromos és a kombi szó, az MG azonban elhozta hazánkba az MG5-öt. A nagyobb akkumulátorral szerelt változatot próbáltuk a puttonyos modellből.
Egy, az autós világ iránt érdeklődő barátommal beszélgettünk, amikor megemlítettem neki, hogy hamarosan egy elektromos kombit fogok vezetni. Igencsak kikerekedett szemekkel nézett, hiszen a magyar piacon egy sportautót leszámítva nem tud ilyenről. Pedig már létezik ez a kategória is, a nemrég érkező MG5 révén.

Az MG-t, a régről ismert, majd eltűnt brit márkát a kínai SAIC Motor konszern támasztotta fel, és érkezett meg Európába, így hazánkba is. Komoly bevonulásnak lehettünk szemtanúi, az MG több modellel is a piacra lépett, melyekkel a CarNet kínálatában is találkozhatunk.

Térjünk azonban vissza tesztünk alanyához! Tiszta lappal indulhatott az MG az 5-össel, nem voltak olyan meghatározó jegyek, melyekhez igazítani kellett volna a modelljüket.
A külső nem túlságosan megosztó, szolid formavilágú, abszolút szembarát kombi született 4544 mm-es hosszal, 1811 mm-es szélességgel és 1513 mm-es magassággal. Hangsúlyos helyre, az első MG-logó alá került a töltőnyílás, így nem számít, hogy a parkoló jobb vagy bal oldalán található a villanyautó-töltő, a kábel mindig elég hosszú a csatlakozáshoz.

Még a fekete szín ellenére is van élet a külsőben, hála a gépháztetőn és a karosszérián végigfutó éleknek, valamint az itt-ott elszórt krómnak. Kicsit elveszik a környezetben a 16 colos felni, ebből nincs nagyobb a kínálatban, de ezen felül egy rossz szavunk sem lehet a külsőre.
Már beszálláskor érezni, hogy az MG5 leginkább a kényelmes családi utazások autója lehet. Oldaltartásban adhatott volna többet a szövetkárpitos ülés, de a kényelem abszolút rendben van: 20 mm vastag puha habréteg borítja a székeket, az elsők ráadásul fűthetőek is.

Talán az anyaghasználat tetszett a legkevésbé: nem a minőséggel volt bajom, hanem a csillogó felülettel, zavarnak a hamar meglátszó porszemek és az ujjlenyomatok, szerencsére könnyen tisztítható egy törléssel a középső rész. A kék díszcsík azonban tetszetős, ahogyan az éleken végigfutó varrás és a műanyagbetét, amely annyira jól hozza a szálcsiszolt alumínium mintázatát, hogy elsőre meg is tévesztett.
Nagy szerepet kapott a vezetőközpontúság az MG5-ben. Egyszerű, letisztult és átlátható a környezet, de a funkcionalitásnak való alárendeltség nem ment a megjelenés rovására. Remek példa erre a lebegő középkonzol a módválasztó és motorfékállító kapcsolókkal, valamint a menetválasztó tárcsájával. Alattuk még van némi hely, USB- és 12 V-os csatlakozókkal, ahová mobilunkat tehetjük.

Kormánya alul kicsit lapított, fogása is rendben van. Hangsúlyosak a gombok a két hüvelykujjnál, ezekkel merülhetünk el a 7 colos digitális műszeregység adataiban. Olyan sokféle infót még egy tesztautónál sem láttam megjelenni, mint az MG5 esetében a különböző oldalakon. Példának okáért a guminyomás mellett a az abroncsok hőmérsékletét is leolvashatjuk, de a 12 V-os akkuról is ad infókat az autó.
A legjobb mégis az, hogy beleláthatunk az erőforrás valódi működésébe: láthatjuk, milyen feszültségen üzemel, merre és milyen erővel haladnak az amperek, vagy épp mennyivel forog a villanymotor. Jó, hogy folyamatosan megjelenik az akkumulátor töltöttségi szintje, valamint a megtehető becsült távolság is.

A sebesség, illetve az igénybe vett erő százalékos mutatója a 7 colos téglalapon kívül jelenik meg, a számokat növekvő pikkelyminták veszik félkörbe a tempó emelkedésével.

Tovább erősíti a vezetőközpontúságot a sofőr felé fordított 10,25 colos érintőképernyő. Használata egyszerű, de aki esetleg eltévedne az oldalak között, a fizikai gombokkal visszatérhet a főmenübe. Fut rajta az Android Auto és az Apple Carplay vezetékes csatlakozással.
Itt kapott helyet a klímavezérlés is. A rendszer gyorsan működik, így nem kell hosszasan várakozni, hogy betöltsenek a légkondi-beállítások. Az utastérbe tisztított levegő érkezik, a rendszerben 2,5 mikronos szűrő is található.

A nyugodt családi utazásokhoz minden adott: bármekkora felnőtt mögött óriás lábtér hátul a gyerekeknek, ráadásul a padló sík, és még ide is került egy légbefúvó és két USB-csatlakozó.
Büszke lehet helykínálatára az MG5. Minden ajtóban van zseb, a kesztyűtartó is méretes, plusz ott a könyöklő, alatta rekesszel, valamint a hátsó részén, a második sor utasainak egy kisebb mélyedéssel. Csomagtere 479 literes, lehajtott ülésekkel 1367 literre bővül a raktér.

Sajnos nem dönthetőek síkba az ülések, 10 centis lépéssel és 40 fokos emelkedőn pakolhatunk tovább hátul, ha nagyon kell a hely.
Technikai szempontból kétféle MG5 létezik, attól függően, hogy kisebb vagy nagyobb akkumulátorkapacitású modellel van dolgunk. Tesztünk során utóbbit, a Long Range-et próbáltuk, melynek lítium-nikkel-mangán-kobalt akkumulátora 61,1 kWh kapacitású. „Kis testvére” 50,3 kW-os lítium-vas-foszfát pakkot rejt, tehát még kémiai felépítésükben is van eltérés.

A Long Range valamivel gyengébb (115 kW/156 LE), mint a Standard Range (130 kW/176 LE), de mindkét autóban 260 Nm az állandó mágneses szinkronmotor csúcsnyomatéka. Ezzel az MG5 végsebessége 185 km/óra, a százas tempót 8,3 mp alatt éri el álló helyzetből.
Töltési szempontból üdvözítő, hogy a legtöbb helyen elérhető AC-töltőpontokról 11 kW-ot is fel tud venni az MG5 – számos villanyautónál ez az érték csak 7 kW körül alakul.

Az egyenáramos villámtöltés felső limitje 87 kW, ezzel 0-ról 80 százalékra 40 perc alatt tölthető fel a kombi.

Ez a csúcsteljesítmény az iparági megoldásoknak megfelelően nem áll mindig rendelkezésre, a töltési ciklus vége felé a rendszerek automatikusan visszafogják a beérkező árammennyiséget az akkumulátor védelme érdekében. Sok függ az akku hőmérsékletétől is: a menüből indítható akkumulátormelegítő funkció is, melyet a közelgő gyorstöltés előtt hasznos elindítani.
Biztonsági és vezetéstámogató rendszerből nincs hiány az egyetlen felszereltségi csomaggal kínált kombinál: vészfékasszisztens, lejtmenet-vezérlő, visszagurulás-gátló, aktív vészfékező, sávtartó, táblafelismerő, sebességtartó automatika és dugóasszisztens is található az autóban a 180 fokban hátra látó tolatókamera mellett.

Külön érdekesség, hogy az MG5-öst egy óriási, kerekeken guruló powerbankként is lehet használni. A V2L technológiának köszönhetően legfeljebb 2200 W teljesítményű elektromos eszközök nyerhetnek energiát a kocsiról. Lehet róla tölteni e-bike-ot, rollert vagy épp villanygrillt.
Villanyautók esetében még mindig az a legfontosabb kérdés, hogy mennyit mennek el egy töltéssel. A WLTP-szabvány szerint 400 km a Long Range hatótávja, és a valós érték is e körül található, remek teljesítmény ez a kínai gyártótól.

Autópályázással beesik 300 km-re a műszeregységen megjelenő szám, ami már aggasztó lehet, de okai természetesek: a téli hűvösebb idő és a nagyobb sebesség jóval több fogyasztással jár.

Fogyasztásra a tesztidőszak alatt 20,9 kWh érték jött ki 100 kilométerre vetítve, az enyhébb téli körülmények (5-8 Celsius-fok) és autópályás kilométerek túlsúlya mellett. Otthoni átlagfogyasztói (70 Ft/kWh-s díjszabású) töltéssel és a töltési veszteséggel is számolva 1600 forintra jön ki 100 kilométer üzemanyagköltsége.
Hétköznapi, munkába járós használatban a fogyasztás ennél lehet kisebb: hasonló időjárási körülmények között a 18 kWh körüli érték lehet reális, melegebb körülmények között pedig akár ennél is kevesebb. Az MG5 működése ugyanolyan csendes, mint bármely más villanyautóé. Olykor a szél- és a gördülési zaj együttese üti meg a fület, de ez is csak akkor, ha három számjegyű a sebességünk.

Mintha minden körülmény a nyugodt, kényelmes utazásunk kedvéért lenne olyan az autóban, amilyen. Lehet persze sportmódba is kapcsolni, ilyenkor harapósabban reagál a menetpedál érintésére az autó, de Eco üzemmódban is meglódul az 1562 kilós kombi, ha azt kérjük. Egyáltalán nincs kapcsolóérzése a pedálnyomásnak, azaz nagyon jól adagolható az erő, kérhető tőle finom indulás is.
A rekuperáció szintje háromfokozatú skálán állítható, a szintek között valódi különbséggel. Egyedüliként az volt furcsa, hogy mélyebbre kellett nyomnom a fékpedált a megszokottakhoz képest ugyanolyan lassulás eléréséhez. A Mode és a Forma-1-ből ismert kifejezéssel élve a KERS beállítás minden indításkor visszatér alapértelmezett állapotba, középre, mind a motornál, mind a fékenergia-visszanyerésnél.

Kormányzásában nincs semmi extra, de ezt nem rossz szájízzel mondom, egyszerűen elvégzi a rendszer, amit a volánon keresztül kérünk tőle. Teszi ezt könnyedén, aminek városban adhatunk hálát. 11,1 méteres fordulóköre elsőre soknak tűnhet, de könnyedén bemanőverezhető a legszűkebb parkolóhelyekre is.
Kombiknál nem meglepő, hogy a megszokottnál rosszabb a kilátás hátra, de a 180 fokos hátsó kamera a radarral együtt nagy segítséget nyújt. Elöl nincsenek radarok az MG5-ben. Annyit érdemes megjegyezni, hogy a sarkok alul kicsit előrébb nyúlnak, egyébként látni a kocsi orrát a megfelelő üléspozícióból.

Az MG5 futóműve elöl MacPherson-rendszerű, hátul csatolt hosszlengőkaros, torziós híddal. Lágyra hangolt futóműve hatékonyan küzd meg az úthibákkal és a keresztbordákkal még akkor is, ha ezekbe sikerül nagyobb sebességgel belehajtani.

Kanyarokban stabil is az autó, amíg észszerűen haladunk vele, nem sportos vezetéshez találták ki. Ennél nem kell több egy átlagfelhasználónak.
14,4 millió forintról indul az MG5 ára a CarNet kínálatában, ez a kisebb akkumulátoros modell alapára. A tesztelt, nagyobb akkus változat mellett 16 milliós indulóár szerepel. Jó hír, hogy az extrák nem növelik a csillagos égig a vételárat, hisz minden korábban említett vezetéstámogató és biztonsági rendszert tartalmaz a kombi. Az egyetlen plusz tétel az autó színe lehet: ha nem tetszik a fehér, akkor piros, fekete vagy ezüst metálfényezést kérhetünk 150 ezer forintért.

Jelenleg egyedülálló a kategóriájában az MG5. A volánja mögött töltött néhány száz kilométer után érezhető, hogy józan léptékekkel épült autó, amely nem hoz meglepetést, de összességében pozitív benyomást hagy. A végső verdiktet a piac hozza meg az elektromos kombikról, ám az első szereplő bemutatkozása után csak javasolni tudom, hogy adjunk nekik esélyt.