Image

Mazda e-Fuel

hirdetés

Szénsemleges jövő, a jelen eszközeivel

Úttörő környezetvédelmi kezdeményezéshez csatlakozott a Mazda. Az eFuel Szövetség célja, hogy jól ismert belső égésű motorjainkat tovább tudjuk működtetni – épp csak teljesen emissziómentesen.
Image
Abban minden ipari és gazdasági szereplő egyetért, hogy az emberiségnek hosszú távon teljesen el kell szakadnia a fosszilis üzemanyagoktól, és 100 százalékban fenntartható energiára kell építeni a társadalom működését. A végső célhoz azonban számtalan út vezet, amelyek során észszerű, felelősségteljes kompromisszumokat kell meghoznunk.
Jelenleg világszerte mintegy 1,3 milliárd gépkocsi, 22 ezer repülőgép és 50 ezer hajó működését biztosítják hagyományos üzemanyagok. Ezek nem vonhatók ki a forgalomból egyik napról a másikra, ezért amíg élettartamuk végére nem érnek, és fokozatosan ki nem váltjuk őket emissziómentes megoldásokkal, szintetikus vagy bioüzemanyagokkal lehetne környezetileg kompatibilissé tenni a működésüket. Ezt a célt tűzte ki maga elé az eFuel Szövetség, amelyhez most – az autógyártók közül elsőként – a Mazda is csatlakozott.
Noha 2030-ra teljes modellpalettáját villamosítja, a Mazda pontosan tudja, hogy a benzin- és dízelmotorok még nagyon sokáig forgalomban maradnak a világban – részben gazdasági és technológiai kényszerből, részben meg azért, mert a vezetés élményét ma még nem tudjuk teljes egészében elképzelni belső égésű motorok nélkül. Nem véletlenül fektet versenytársainál nagyobb figyelmet a meglévő motortechnológiák tökéletesítésére, amely erőfeszítéseivel (például a benzines és dízelüzemű motorok összes előnyét egyesítő, teljességgel egyedülálló Skyactiv-X szikravezérelt kompressziós gyújtású motor megvalósításával) maximálisan egybevág a fenntartható üzemanyagok gyártástechnológiájának fejlesztése.
Az eFuel Szövetség és a Mazda tehát arra törekszik, hogy a belső égésű motorok üzemét minél nagyobb arányban – akár teljes mértékben – átállíthassák ilyen alternatív üzemanyagokra. Ezzel nem csak technológiai megoldást kínálnának az autóipar számára, de a jogalkotók kezébe is új lehetőségeket adna, hogy reálisabb célokat tűzhessenek ki, és kérhessenek számon azokat az autógyártóktól. A szövetség hidrogén és szén-dioxid felhasználásával, szintetikus úton előállított, szénsemleges cseppfolyós üzemanyagok, valamint a szigorú normáknak megfelelő bioüzemanyagok fejlesztésével és népszerűsítésével igyekszik elérni ezeket a károsanyag-kibocsátási célokat.
„Az autóipar feladata, hogy a lehető legnagyobb mértékben mérsékeljük tevékenységeink károsanyag-kibocsátását, és ennek során egyetlen lehetőséget sem szabad figyelmen kívül hagynunk” – világított rá a szövetség jelentőségére a Mazda európai kommunikációs igazgatója, Wojciech Halarewicz. „Az üvegházhatást erősítő kibocsátások természetüknél fogva az egész világra hatással vannak, ezért a megoldások integrált, összetett megközelítést feltételeznek. Meggyőződésünk, hogy a különböző iparágak összefogásával gyorsabban és hatékonyabban valósíthatjuk meg ezeket, és hogy az e-üzemanyagok, illetve a hidrogén nem csak a jövő üzemanyagaként jelenthetnek megoldást, hanem a meglévő motortechnológiákkal is kompatibilissé tehetők.”