Így születnek a Mazdák tökéletes ülései

Így születnek a Mazdák tökéletes ülései

hirdetés
Az autóiparban az egyes fődarabok fejlesztése tudományos, tárgyilagos folyamat. A vezető és a jármű közötti egyik legfontosabb kapcsolódási pont fejlesztése során azonban kiemelt szerep jut az intuícióknak, a megérzéseknek, a benyomásoknak…
Ritkán gondolunk bele, hogy az autó és az út között mindössze az abroncsok felfekvő felületei jelentik a kapcsolatot, minden parancsot és visszajelzést ennek a négytenyérnyi felületnek kell közvetítenie.

Ugyanez a helyzet a vezető és a jármű közötti interakcióval: itt az ülés az, amelyen keresztül a sofőr megtapasztal mindent, ami az autóval történik.

Gyermekkorunktól fogva nagy tapasztalatunk van az ülésben, és bár sokan ösztönösen érzik, hogy egy ülés megfelelő vagy sem, nincs gyakorlatunk ezeknek az érzések a pontos megfogalmazásában.

Erre szolgák a kutatási és fejlesztési csapat ülésérzet-értékelő programja. Ennek során a tesztpilótáktól, ügyfelektől kapott szubjektív visszajelzéseket (fájt benne a hátam, túl feszes volt, stb.) lefordítják a számok nyelvére.
Ehhez rengeteg gyakorlat kell, de megfelelően koherens információk és kellő tapasztalat (a mérnökök naphosszat kísérleteznek a legváltozatosabb beállításokkal) birtokában milliméterre pontosan meg tudják határozni, hogyan kell módosítani egy üléskonstrukción. Dőlésszögek, nyomáseloszlás, hosszúság és szélesség: a legapróbb módosítások más benyomást eredményeznek egy ülésnél.
A tökéletes ülés egyébként maga a megtestesült ellentmondás: egyrészt az a jó, ha teljesen el tudunk lazulni benne (így válhatunk eggyé a járművel), másrészt viszont feszesen kell, hogy tartson bennünket, hogy pontosan irányíthassuk az autót. A Mazda mérnökei az űrhajósok űrséták során, súlytalanságban felvett testtartásából indultak ki, amikor meghatározták a végtagok és a testrészek egymáshoz viszonyított, ideális szögét – ez az a pozitúra, amely nem emészt fel energiát, nem fáradunk el benne, viszont azonnali és pontos erőkifejtést tesz lehetővé.
Szintén a hosszú évek alatt szerzett tapasztalatoknak köszönhető, hogy a Mazda ülésérzet-értékelő részlegén az autóipari átlagnál több női munkatárs dolgozik. Eltérő testi adottságaik miatt ugyanis a nők gyakran máshogy ülnek az autóban: az ideálisnál meredekebbre állítják az ülést, abban a hitben, hogy így jobban tudnak figyelni környezetükre. Annyiban igazuk van, hogy így valóban megváltozik az érzékelés: oldalirányban optikailag beszűkül a tér, így a vezető téves információkat szerez környezetéről.
Azt gondolnánk, hogy a városi kisautók és a sportkocsik fejlesztése során eltérő szempontokat vesznek figyelembe, ez azonban nem így van: a Jinba Ittai filozófiája értelmében minden Mazda-modellnek ugyanazt az eggyé válást kell támogatnia vezető és járműve között.