Hírek

Használt családi autók ötmillió Ft alatt

Mit adnak 1-2-3 millióból, ami jó?

Az új autók magukkal húzták a használt autók árát is, de az infláció és a forintgyengülés miatt megnövekedett árszinten is lehet igazán jó ár/érték arányú modelleket találni. Ezúttal családi autókat mutatunk be, amelyek egytől egyig elérhetők három üléssorral vagy alapáron hétülésesek.
Egy családi autónál a megbízható működésen és a kiszámítható szervizköltségeken felül fontos vonás a tágas és lehetőleg rugalmasan átalakítható belső tér. Cikkünkben többféle ársávban ajánlunk hatalmas utas- és csomagterű autókat, amelyekkel a CarNet autószerelő, munkafelvevő és használtautó-értékesítő szakembereinek kedvező a tapasztalata.

Dacia Logan MCV – kevés pénzért hatalmas tér

Kockázatos vállalkozás volt a Renault-tól az 5000 eurós autóként beharangozott Dacia Logan kifejlesztése. A projekt egy tágas, robusztus, kiforrott főegységekből összerakott autó megalkotását célozta, amit olcsón lehet adni. A fejlődő országokon és Európa keleti felén kívül ezek a vonások a jóléti államokban is meggyőzték az autóvásárlókat, a Dacia felépítése tankönyvbe kívánkozó sikertörténet. A márka újjáélesztését elindító Logan világautó volt, Romániától Oroszországon és Kolumbián át Marokkóig sok országban gyártották. A négyajtóson kívül platós kisteherautó, lemezelt áruszállító, ötajtós Sandero és kombi is készült belőle. Utóbbival foglalkozunk most.
Röviden: Dacia Logan MCV
Korszak: 2006-2013, modellfrissítés 2009-ben
Ársáv: kb. 600 ezer-1,9 millió Ft
Ajánlott motor: 1,6 8V (87 LE) és 1,6 16V (105 LE); 1,5 dCi (90 LE)
Alternatíva: Citroën Berlingo, Opel Astra G kombi, Peugeot 307 SW, Renault Kangoo
Sajátos szóösszetétel áll a kombi neve mögött, az MCV a Multi Convivial Vehicle rövidítése, ami a sokoldalú használhatóságra utal. Öt- és hétszemélyes készült belőle, utóbbi harmadik üléssorában felnőttek is elférnek. A két konstrukció eltérései miatt utólag, bontott pótüléseket vásárolva nincs lehetőség az ötszemélyes hétülésessé alakítására. Kivett hátsó üléspaddal és lehajtott középső ülésekkel a Logan MCV-ben gigászi a csomagtartó, 2350 literes.
Mivel a kombi a limuzin után lépett piacra, modellfrissítése is valamivel később volt. 2009 tavaszán a kék hátterű pajzsot a „sörnyitó” embléma váltotta az orron, megváltozott a hűtőmaszk és a lökhárító. Az utastérben a Sanderóból átvett, valamivel igényesebb műszerfal a legfontosabb módosítás.
Négyhengeres motorokat találunk az első generációs Dacia Loganekben. Használtan elég ritka a 105 lóerős, 16 szelepes ezerhatos. Pörgős gép, és elég erős az autóhoz, de leginkább a külföldről behozott autókban találkozni vele. A Magyarországon eladott autókban a hengerenként kétszelepes benzinesek a leggyakoribbak. Az 1,4-es és a 87 lóerős 1,6-os közül a K7M710 kódjelű utóbbit javasoljuk, amelynek reális átlagfogyasztása a Spritmonitor.de fogyasztási naplói szerint 7,5-8 liter benzin 100 km-en. A 75 lóerős alapverzió jó fél literrel takarékosabb, és a limuzinban meg is felel, de a megpakolt kombihoz nyomatékszegény.
Bár a dízel alapesetben csak 68 lóerős, az 1,5 dCi 160 newtonméteres forgatónyomatéka elfogadható. Jó megoldás a 90 lóerős változat, amely a másik dízelhez hasonlóan rendkívül keveset fogyaszt. Az üzemanyagköltségek csökkentésében segíthet az LPG-üzem, a Loganből voltak gyárilag benzin-autógáz üzemre átalakított modellek is. Itt az a kérdés, mennyi van hátra a gáztankok 10 éves érvényességi idejéből, mikor kell tartályt cseréltetni.
A korai Logan kombiknál lehet probléma az oldalajtók rozsdásodása a díszléc alatt, ritkábban a küszöb és a sárvédőívek korróziója, de a gyár elég gyorsan módosított a rozsdagátláson, és visszahívást is elrendelt a javításokhoz. A motorok közül a szívó benzinesek kiugróan megbízhatóak és csekély szervizigényűek. A felső holtponti jeladón és nagy ritkán egy-egy gyújtásalkatrészen kívül a kenőanyag, a szűrők és a szíjas vezérlés cseréjével nagyon sokáig szolgálnak zokszó nélkül. Az X90 kódjelű Dacia Logan igazán racionális megoldás a kevés pénzből strapabíró és nagyon tágas autót keresőknek.

Ford Grand C-Max – áldásos a tolóajtó

Drága a gyártónak, nem szeretik a dizájnerek, de áldás a családnak – mi az? A találós kérdésre a tolóajtó a válasz. Konstrukciója és beszerelése jelentős többletköltség az oldalra nyíló ajtókéhoz képest, a formatervezők utálják a felső sínpálya miatt a karosszérián tátongó hasítékot, de nincs ennél jobb megoldás gyerekekkel.

Kiszálláskor nem kap bele a szél és nem nyitják rá a kicsik a szomszéd autóra, könnyű vele bekötni a gyermekülésbe a kisebbeket, és akkor is kényelmes a ki-beszállás, ha ránk állt a szomszéd autó vagy közel a fal.
Röviden: Ford Grand C-Max
Korszak: 2010-2019, modellfrissítés 2015-ben
Ársáv: kb. 2-6,3 millió Ft
Ajánlott motor: 1,6 Ti-VCT (115 LE); AdBlue nélküli dízelek
Alternatíva: Citroën Grand C4 Picasso, Opel Zafira C, Peugeot 5008, Renault Grand Scénic III, SEAT Altea XL, Toyota Verso, VW Touran. Tolóajtóval csak a Mazda5
Kézzelfogható előnyei ellenére a kompakt egyterűk között nagyon ritka ez a megoldás. A két generációt megérő Mazda5-öt leszámítva csak a Ford Grand C-Max adott hátsó tolóajtót a valódi egyterűek közül. A furgonokból domesztikált családi autókban a Partnertől a Doblóig ez benne van, de a furgonokra épülő Tourneo Connectek, Berlingók, Kangoo-k variálhatósága és kényelme akkor még nem érte el a valódi egyterűekét. Ma már az új Tourneo Courier és Tourneo Connect modellekkel ez megváltozni látszik. A Grand C-Max 6,2 centivel magasabb a mindig ötszemélyes C-Maxnál, tengelytávja és hossza is 14 centiméterrel nagyobb, így az ötüléses kivitel is jóval tágasabb, mint a sima C-Max.
Megbízhatósági szempontból a legjobb benzinesek az atmoszferikus 1,6-os négyhengeresek, amelyek Ti-VCT jelölése a változó szelepvezérlésre utal. 105 és 125 lóerős van a szívó benzinesből. Sokkal több meghibásodás fenyegeti a 100 vagy 125 lóerős verzióban gyártott, háromhengeres turbós benzinest. Az 1,0 EcoBoost motorban az olajcserék elhanyagolása vagy nem megfelelő kenőanyag használata következtében az olajködben futó vezérműszíjból kioldódhatnak kisebb darabok, melyek a motorolajba jutva eltömíthetik az olaj szívókosarát. Az elégtelen kenés motorhibához vezet. A négyhengeres turbós benzinesek szerencsésebb konstrukciók.

2015-ben a Ford korszerűsítette az autót, ezért jelentek meg az 1560 köbcentis dízelmotor helyett az 1,5 literesek. Az ekkor bevezetett turbós benzines motorok hengerűrtartalma is 1,5 liter lett.

Alacsony üzemanyagigényük, elhanyagolható olajfogyasztási hajlamuk és kiforrottságuk miatt ajánlhatók a dízelmotorok.

Közülük a karbamidbefecskendezés nélküliek AdBlue-adagolás híján még kevesebb hibaforrást tartogatnak, mint a későbbi dízelek. A használt Ford Grand C-Maxok zömében a 95-120 lóerős dízelmotorokkal találkozunk, a 140-170 lóerő közötti 2,0 TDCi ritkaság.

FIAT Doblo II – a mindennapok hőse

Aki szereti az olasz autókat, akár a kódjelükről is ismerheti a népszerűbbeket.

Például a 199 a Grande Punto, a 939 az Alfa Romeo 159, a 844 pedig a harmadik generációs Lancia Delta kódszáma.

A 263-as fejlesztési kód egy nagyszerű családi autót takar, amely 12 éven át volt gyártásban, és csak 2022-ben váltotta le a gyártó.
Röviden: FIAT Doblo II (263)
Korszak: 2010-2022, modellfrissítés 2015-ben
Ársáv: kb. 2,2-6,1 millió Ft
Ajánlott motor: 1,4 T-Jet (120 LE); 1,6 és 2,0 Multijet dízel (90-135 LE)
Alternatíva: Citroën Berlingo, Ford Tourneo Connect, Opel Combo Life, Peugeot Partner, VW Caddy
Ebben a kategóriában, a magas tetős kombiként vagy olcsósított egyterűként is felfogható modellek között a legtöbb autó egy kaptafára készül. A könnyű haszonjárműből származtatott családi dobozosoknak csatolt hosszlengőkaros futómű jut hátra, ami viszonylag könnyű, tehát jót tesz a teherbírásnak, helytakarékos, ami a raktérnek jó, és még a karbantartása, szervizelése is olcsó.
Teherautós szemmel ezek fajsúlyos előnyök, de az sem mindegy, hogyan viselkedik az úton egy autó, milyen a kényelme, az úttartása. Emiatt a FIAT megspendírozta a Doblo második generációjának a független hátsó kerékfelfüggesztést. Ez még nem minden, mert ebben a kategóriában egyedül a Renault Kangoo tudta azt, amit a Doblók: a tolóajtóban is leengedhetők az oldalablakok, ami fontos előny a mindennapokban a konkurensekkel szemben.
Csak 2015-től volt rendelhető hétszemélyes kivitel a csomagtérbe beszerelt üléspaddal. A modellfrissítéssel az utastér csendesebb lett, a motorok fogyasztása valamelyest csökkent, valamint Trekking néven megjelent egy új verzió.

Jobb a 80-95 lóerő közötti 1,3 Multijet helyett az 1,6-os, kedvezőbb nyomatékleadású, 90-120 lóerős dízelt választani, már csak az öt- helyett hatfokozatú sebességváltó miatt is. A 2,0 literes is jó megoldás, de rendkívül kevés van belőle. Ha mégis az 1,3-ast veszi valaki, ellenőriztesse a CarNet márkaszervizeiben a vezérműlánc állapotát, nehogy a kopott lánc szakadása motorhibát okozzon!
Hibaforrás lehet a sebességváltó is. Gyengesége miatt legfeljebb városi forgalomban tud helytállni a 95 lóerős szívó benzines. A turbófeltöltős, 120 lóerős 1,4 T-Jet viszont megbízhatóságával és jó erőleadásával kifejezetten ajánlható motor, ha a dízelekénél jóval magasabb fogyasztás elfogadható a képletben.
A Doblo utastéri anyagai a közepesnél gyengébbek, az üléskárpitok és a kormány bőrborítása is gyorsan öregedhet.

A futóműben a stabilizátorpálcák és a toronycsapágyak állapotát érdemes ellenőrizni.

A Törökországban gyártott autó rugótörést is produkálhat, főleg, ha rendszeresen túl van terhelve. Hibalehetőségei ellenére a kényelmesen rugózó, gigantikus csomagterű, akár hét embert is befogadó FIAT Doblo megérdemli a figyelmet.
Bármelyik modell is áll legközelebb hozzánk, mindig nézzük meg, próbáljuk ki, hiszen hiába a szép külső, a megbízhatóságot ígérő előélet, ha mi magunk nem érezzük komfortosan magunkat, mert az ülés vagy a kormány állíthatósága nem megfelelő számunkra, vagy épp a könyöklő nincs jó magasságban a testalkatunkhoz! Bátran kérjenek segítséget a CarNet szakemberitől, akik tapasztalatukkal támogathatják a megfelelő autó megtalálását.
1994 - 2024 © Minden jog fenntartva. Készítette Kovács Gergely